Patient har förlorat livet – sjukhus ändrade anmälan

2023 10 01

En man med urinblåscancer har avlidit efter att han fick vänta i över ett år på en planerad operation.

Mannen blev först rekommenderad att operera bort urinblåsan, men motsatte sig åtgärden.

En ny behandling gav till en början god effekt, men vid en kontroll visade det sig att tumören återigen började växa. 

Efter samråd med patienten sattes han upp för operation.

Enligt operationsanmälan skulle operationen ske inom två veckor, men anmälan ändrades. 

Ändrade anmälan

– Av oklar orsak ändras prioriteringen i anmälan till tre månader, som är standard för det aktuella ingreppet, framhåller Region Dalarna i ett pressmeddelande.

Mannen fick dock vänta ännu längre.

– På grund av de långa väntetiderna inom urologin får patienten vänta på operation i över ett år.

Förlorade livet

När mannen väl kom in för operation var det för sent.

Tumören hade spridit sig och han avled några månader senare i sviterna av sin sjukdom.

Anmäler

Nu väljer Region Dalarna att anmäla händelsen enligt lex Maria.

– Läkaren hade på sedvanligt vis dikterat operationsanmälan och själva blanketten fylldes i av en medicinsk sekreterare. Någonstans i denna process ändrades prioriteringen.

– Region Dalarna väljer därmed att göra en lex Maria-anmälan. Samtliga involverade verksamheter har fått information om det inträffade och man har tagit fram en åtgärdsplan för att detta inte skall kunna hända igen,

Det säger Roger Skogman, chefläkare på det berörda sjukhuset, i ett uttalande.

Fakta lex Maria

- En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat där en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom enligt patientsäkerhetslagen.

- Anmälan ska vara IVO tillhanda snarast efter inträffad händelse.

- Hälso- och sjukvårdspersonal ska rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren.

- Om vårdskadan är allvarlig har vårdgivaren en skyldighet att snarast utreda och anmäla den till IVO.

- Utredningen av en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada ska ha en omfattning som anpassas efter händelsens karaktär.

Källa: Vårdhandboken

Arkivfoto: H. Jade

Text: Redaktionen


Region går ut med 1177-varning

2024 12 09

Region Blekinge går nu ut med en varning gällande sms som ser ut att komma från 1177.

Personer som får meddelanden som ser ut att komma från 1177 bör vara på sin vakt.

Det kan nämligen röra sig om bluff-sms.

Region Blekinge går nu ut med en varning för att informera om saken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Här är varningen

Så här lyder varningen som Region Blekinge går ut med via sina sociala medier:

– Se upp för bedrägeriförsök via sms som ser ut att komma från 1177.

– Det förekommer bedrägeriförsök som gör att falska sms som skickas hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelandena du får från 1177. Vi vill uppmana dig att inte klicka på länken och verifiera dig med bank-id om du får ett sådant sms.

“Hamnar i samma tråd”

Mirela Cecic, regionens säkerhetsstrateg, förklarar hur det fungerar.

– Det vi har sett nu är att falska sms skickas ut med en länk, och hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelanden man får, säger hon till SR.

– Det får det att se ut som att det är 1177 som har skickat ut sms:en.

LÄS MER: Telia varnar Sveriges pensionärer

Följ dessa uppmaningar

De som får sådana meddelanden gör alltså rätt i att förhålla sig skeptiska gentemot huruvida det är riktiga meddelanden eller inte.

1177 uppmanar till att inte trycka på några länkar om du är osäker på om ett sms eller mejl kommer från 1177 och att inte heller ge ut någon personlig information.

– Det är alltid säkrast att söka upp 1177.se i en webbläsare och logga in istället för att klicka på länkar i sms eller mejl, framhåller vårdtjänsten.

Kallas nätfiske

Den här typen av bedrägeriförsök kallas för nätfiske eller phishing, och har blivit allt vanligare under de senaste åren.

Nätfiske är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. 

Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter.

Den som har fått ett misstänkt sådant meddelande bör vidarebefordra meddelandet till 7726.

Det är ett operatörsoberoende nummer som alla kan använda. 

Man bör även kontakta banken och polisen.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot leveransjätte – kunder i hela Sverige rasar

2024 12 07

Leveransföretaget UPS får kraftig kritik.

UPS får nu enorm kritik.

Anmälningar väller in till Konsumentverket och kunder runt om i landet rasar mot leveransjätten.

Det rapporterar Aftonbladet.

“De ljuger”

På kort tid har 146 anmälningar lämnats in till Konsumentverket.

Det menas att budbilarna inte dyker upp trots att man har varit hemma och redo att ta emot paket.

– UPS har satt i system att inte leverera paket. Leverantören ljuger om att de testat att leverera trots att jag varit hemma hela dagen, framhåller en drabbad person enligt Aftonbladet.

“Varken sett eller hört”

Ytterligare klagomål låter så här:

– Enligt UPS ska chauffören ha ringt på dörren och ringt på min mobil. Jag hade inget missat samtal och att ingen av oss har sett deras bil eller hört att det ringt på.

UPS har emellertid inte svarat på klagomålen.

Sågas på Trustpilot

Även på kundomdömestjänsten Trustpilot sågas leveransjätten.

Återkommande klagomål handlar om förstörda paket - och bristfällig kommunikation från företaget.

– 3 av 3 leveranser har de fejkat utkörningar där de säger att de ska leverera under dagen men inte gjort det, skriver en användare.

– Fruktansvärt dålig service. Jag har prövat många olika leverantörer, men ingen så opålitlig som UPS, skriver en annan.

Det är UPS

UPS är ett av världens största leveransföretag och har verksamhet i flera olika länder.

Företaget har ungefär 500 000 anställda och intäkterna för 2023 låg på 91 miljarder dollar.

1907 skapade två tonåriga entreprenörer vad som senare skulle bli UPS.

Claude Ryan och Jim Casey började i en källare i Seattle med ett lån på 100 dollar och startade American Messenger Company.

– 1919 expanderade företaget för första gången utanför Seattle till Oakland, Kalifornien och antog namnet United Parcel Service, förklarar UPS.

– Samma år målade företaget bilarna i den karaktäristiska bruna färgen, vilket representerade klass, förfining och professionalism.

Under 1990-talet utökade UPS sin satsning till att bli en möjliggörare för global handel. 

Detta ledde till börsintroduktion för första gången på 10 nov 1999.

Foto: Mediamodifier

Text: Redaktionen