Elon Musk i bråk om Tysklands migrationspolitik

2023 09 30

Teslachefen och megamiljardären Elon Musk har hamnat i stort bråk med Tysklands regering.

Flera viktiga delstatsval äger snart rum i Tyskland och just nu står Elon Musk i centrum av den politiska debatten.

Högerextrema

Det började med att Musk gick ut på fredagskvällen och delade en video på sociala mediekanalen X.

– Videon visar migranter och räddningsarbetare på en båt.

– Och kontot som först delade videon på X är ett ytterhögerkonto som hyllar högerextrema partiet Alternativ för Tyskland.

Det rapporterar AP.

Kontot som heter Radio Genoa kritiserar Tyskland finansiella stöd till organisationer som rädda migranter på Medelhavet.

– Hoppas att Alternativ för Tyskland vinner valet och stoppar det europeiska självmordet, lyder en av texterna på kontot enligt Reuters.

Slår tillbaka

– Är allmänheten medveten om det här, frågar sig Elon Musk på X, före detta Twitter.

Andemeningen i inlägget är att kritisera Tysklands agerande kopplat till migrationsströmmen på Medelhavet.

Tysklands UD gick snabbt ut och besvarade Musks fråga på X.

– Ja. Det kallas att rädda liv, svarade UD.

Kränker Italien

Elon Musk skrev sedan att han tvivlar på att tyska allmänheten stödjer agerandet som går ut på att rädda asylsökare från sjöfarliga båtar.

– Så ni är faktiskt stolta över det. Intressant, svarade Elon Musk.

Han framhåller också att Tysklands agerande är en kränkning av Italiens suveränitet när tyska båtar för migranter till Italiens territorium.

Migrationsvåg

Alternativ för Tyskland ökar rejält i mätningar inför de tyska delstatsvalen och kritiken mot den stora migrationsvågen in i landet är påtaglig.

– Städer och samhällen runt om i Tyskland har larmat om att man har slut på övernattningsplatser för att ta emot dem, rapporterar AP.

– Och [slut på] förskoleplatser och skolplatser.

Från januari till augusti 2023 har över 220 000 personer sökt asyl i Tyskland.

Minskat i Sverige

Det är en stor uppgång per månad jämfört med 2022 då 240 000 sökte om asyl under hela året, enligt AP.

Migrantströmmen har sjunkit till Sverige på sistone samtidigt som den ökar rejält till stora delar av övriga Europa.

Den 8 oktober hålls det delstatsval i Bayern och Hessen.

Foto: Nato resp D Oberhaus

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen