ICA och Coop i blåsväder – ”Helt fruktansvärt”

2023 10 01

Matjättarna Ica och Coop köper bär från det hårt kritiserade företaget Polarica.

Förra året polisanmäldes företaget för människohandel.

Polarica anklagades för att ha utnyttjat ett tiotal thailändska bärplockare under säsongsjobb åren 2020-2022. Utredningen lades ner i Sverige, men Polaricas koncern i Finland utreds fortfarande.

Bärplockare misstänks ha blivit utsatta för människohandel under fjolåret, rapporterar DN.

Trots det fortsätter Sveriges två största livsmedelskedjor, Ica och Coop, att köpa bär från företaget.

– Vi anser inte att vi kan sluta köpa bär som en lösning på problemen, säger Marie Lennartsson på Ica Sverige, till DN.

Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, gör samma bedömning.

– Då förflyttar vi bara problemet till andra länder och försvårar möjligheten till dialog med myndigheter, säger han.

Nya uppgifter om missförhållanden

Nu kommer nya uppgifter om nya missförhållanden som kan kopplas till Polarica.

Den här gången handlar det om fruktansvärda arbetsvillkor för bärplockarna.

I en stor kartläggning uppger DN bland annat:

- Att bärplockare jobbat varje dag i drygt två månader med en timlön på uppemot 37 kronor,

- att många bor i smutsiga och fuktiga lokaler med svartmögel på väggarna

- och att var femte bärplockare inte gör någon förtjänst på grund av kostnader för resor och bostad.

”Helt fruktansvärt”

Både Ica och Coop reagerar på de nya uppgifterna.

– Det här kände jag absolut inte till. Det är helt fruktansvärt. Så får det inte gå till någonstans i världen, säger Coops Mattis Bergquist till DN.

Marie Lennartsson på Ica Sverige berättar att Ica kommer att kontakta Polarica och diskutera de nya uppgifterna som framkommit.

Razzia för några dagar sedan

För drygt en vecka sedan utförde Konkurrensverket razzior hos  ett antal bärföretag i mellersta och norra Sverige.

Myndigheten uppger att man har ”anledning att misstänka att företagen på ett otillåtet sätt kan ha koordinerat sina inköps- och försäljningspriser”.

– De indikationer som finns på att det kan ha förekommit otillåtet samarbete har gjort att Patent- och marknadsdomstolen gett Konkurrensverket tillstånd att göra platsundersökningar (oanmälda besök) för att säkra ytterligare bevis i ärendet, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Ett av bolagen som berörs är Polarica.

I ett pressmeddelande nekar företaget till att man brutit mot konkurrenslagen.

Foto: Ica Gruppen resp Coop Sverige

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 08

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Trump rasande – efter besked om Kamala Harris

2025 05 08

Donald Trump ger sig på sin tidigare valmotståndare Kamala Harris och TV-kanalen CBS, som han anklagar för att ha manipulerat en intervju.

Donald Trump må redan ha besegrat Kamala Harris i presidentvalet förra året, men nu ställer han återigen in siktet på sin tidigare valmotståndare.

Detta efter att en intervju av CBS-programmet 60 minutes med den demokratiska presidentkandidaten nominerats till en Emmy.

Beskedet om nomineringen kommer efter att Trump i oktober stämt CBS och moderbolaget Paramount Global – för att ha manipulerat samma intervju.

“Fixades och manipulerades olagligen”

Trump går nu till vansinnig attack mot både Harris och CBS 60 minutes, som han menar ägnar sig åt lagbrott.

Presidentens missnöje vädras via ett inlägg på det sociala nätverket Truth Social.

– Den valstörande 60 Minutes-intervjun med Kamala Harris, som sändes på CBS strax före valdagen och långt in i den tidiga röstningen, visade sig vara mycket värre än väntat, eftersom hennes svar olagligen fixades och manipulerades av CBS, för att försöka få Kamala att framstå som åtminstone någorlunda sammanhängande, framhåller presidenten.

Läs mer: Tyskland ryter ifrån mot Trumps USA

“Ett totalt slag i ansiktet”

Trumps advokater sitter just nu låsta i en rättstvist med Paramount Global, som man stämt på 20 miljarder dollar, cirka 192 miljarder kronor, för att ha manipulerat avsnittet med Kamala Harris.

Att samma intervju nu också har nominerats till en Emmy, ett av TV-världens finaste priser, verkar vara droppen som har fått Trumps bägare att rinna över.

– Dessutom, som ett totalt slag i ansiktet för alla som tror på SANNING och ärlig journalistik, har detta Fake News-inslag nu nominerats till ett pris av det totalt misskrediterade Emmys, heter det i presidentens inlägg.

“Korruption och lögner”

Trump avslutar genom att tala för det amerikanska folket, som han påstår har tappat allt förtroende för pressen vid det här laget.

– Dessa upptåg är anledningen till att det amerikanska folket inte har något förtroende för pressen och kräver att media, mycket inklusive 60 Minutes, CBS och dess ägare, hålls ansvariga för deras korruption och lögner, vilket är exakt vad vi gör i domstol!

Läs också: Trump utropar massiv åtgärd – ska rädda döende bransch

Foto: G. Skidmore

Text: Redaktionen