Löfte till svenska mobilanvändare

2023 09 27

Sverige ska ta täten i utformningen av nästa generations mobila nätverk (6G).

Det fastslår regeringen i dag, onsdag.

I budgetpropositionen för 2024 föreslår regeringen flera satsningar för att påskynda utvecklingen av den sjätte generationens trådlösa system (6G).

- Vetenskapsrådet tillförs 15 miljoner kronor 2024, 60 miljoner 2025 och 65 miljoner 2026

- Regeringen föreslår även att Verket för innovationssystem, Vinnova, tillförs 15 miljoner kronor 2023, 50 miljoner kronor 2024 samt beräknas tillföras 100 miljoner kronor årligen (2025–2026).

”Kan inte nog understrykas”

– Det görs stora satsningar på 6G-forskning och innovation i flera länder. Sverige har mycket goda förutsättningar att gå i täten för teknikutvecklingen och vara drivande i arbetet med en global standard för 6G.

– Genom satsningen på forskning och innovation om 6G vill regeringen stärka Sveriges position som stark forskningsnation, säger utbildningsminister Mats Persson (L).

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) instämmer med sin ministerkollega.

– Betydelsen av en säker och robust digital infrastruktur kan inte nog understrykas. Sverige är redan nu en världsledande telekom-nation och behöver växla upp för att behålla den positionen.

–  Det är avgörande för vår konkurrenskraft och utvecklingen för även med sig möjligheter att snabba på den gröna och digitala omställningen, säger hon.

Avsevärt minskad fördröjning

Utvecklingen av 6G-nätverker har påbörjats.

När det nya mobilnätet väl är på plats kommer det att innebära en stor förändring, både för företag och forskning, men även för privatpersoner.   

Genom att koppla upp sig mot 6G kommer svenska folket kunna ta del av en förbättrad surfhastighet, förbättrad databearbetning, en ständig anslutning och avsevärt minskad fördröjning.

– 6G-system innefattar olika teknikområden, från mjukvara och artificiell intelligens (AI) till halvledare och radiokommunikation. Ett snabbare trådlöst system väntas leda till en rad nya datadrivna tillämpningar och möjliggöra ökad produktivitet inom många olika områden och branscher, skriver regeringen.

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen


Många svenskar får nytt SMS – “Tömmer folks bankkonton”

2024 09 04

Nu utfärdas varningar för en ny bedrägerivåg.

Bedrägerier ställer alltjämt till med stora problem.

Bedragare använder olika metoder för att lura folk på pengar, och drar nytta av teknologiska framsteg.

Det innebär att det blir allt svårare att skilja på vad som är riktigt och vad som är bedrägeriförsök.

Ny varning

Under den senaste tiden har många svenskar drabbats av SMS som dels erbjuder extrajobb, och dels bjuder in till “investering” i krypto.

Det konstaterar Säkerhetskollen.

– Under de senaste dagarna har väldigt många svenska användare fått SMS som påstår sig erbjuda extrajobb, framhåller sajten.

– Vi vill därför varna allmänheten för ett pågående och mycket aktivt bedrägeri, känt som kryptobedrägeri, som har sitt syfte att tömma folks bankkonton.

Så fungerar det

Säkerhetskollen förklarar hur det hela fungerar.

– I detta bedrägeri inleder brottslingarna kontakt med potentiella offer via SMS, ofta genom att använda ett förfalskat telefonnummer eller ett kontantkort för att dölja sin identitet.

– Målet med bedrägeriet är att "mata" offren med små vinster för att bygga förtroende innan de till slut stjäl allt och "slaktar" deras ekonomi även kallad "Pig Butchering". Detta kan göras genom att investera i kryptovaluta eller liknande.

“Sprid gärna vidare”

Säkerhetskollen fortsätter.

– Var uppmärksam på denna typ av bedrägeriförsök och sprid gärna informationen vidare för att förhindra att fler faller offer.

Allmänheten uppmanas att vara skeptisk mot oväntade meddelanden, aldrig avslöja personlig information och inte låta sig luras av små vinster.

Går att anmäla

Ett typiskt bedrägeri-SMS kan lyda så här:

– Vi rekryterar deltidsjobb, lättjobbat, 800-3 000 kronor om dagen.

Därefter följer en uppmaning om att klicka på en länk för att nå en påstådd kontaktperson.

Polisen understryker att det alltid går att anmäla bedrägerier.

– Om du misstänker att du blivit utsatt för telefonbedrägeri ska du göra en polisanmälan och kontakta din bank.

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen