Hundratals döda personer – kopplas till attackerna 11 september 2001

2023 09 29

Över 300 dödsfall kan spåras till terrorattackerna mot USA 2001.

Den 11 september 2001 kapades fyra plan som kraschade in i tvillingtornen World Trade Center i New York City, Pentagon i Washington D.C. samt ett fält i Shanksville, Pennsylvania.

Totalt dog 2 996 personer i attackerna som chockade USA och världen.

"11 septemberrelaterade sjukdomar"

Men 22 år efter attackerna dör folk fortfarande som en följd av händelserna.

Det framhåller brandkåren i New York, rapporterar BBC.

Efter ytterligare två dödsfall nyligen har nu sammanlagt 343 brandmän dött i 11 septemberrelaterade sjukdomar – vilket är lika många som förlorade livet under själv dagen.

– Med dessa dödsfall har vi nått en dyster, anmärkningsvärd milstolpe, säger New Yorks brandkommissarie Laura Kavanagh i ett uttalande.

– Våra hjärtan blöder för dessa medlemmars familjer och alla som älskade dem.

Bland annat cancer

Tidigare den här månaden, inte ens två veckor efter 22-årsdagen efter attackerna, dog den 67-åriga akutmedicinska teknikern Hilda Vannata i cancer.

Den pensionerade brandmannen Robert Fulco, 73 år, dog av av lungfibros tre dagar senare, enligt stadens myndigheter.

Båda dödsfallen, och båda sjukdomarna, är en följd av de föroreningar som deras kroppar utsattes för i samband med räddningsarbetet.

– Det är en konsekvens av den tid som de tillbringade med att arbeta med räddning på World Trade Center, framhåller New Yorks brandkår.

11 000 sjuka

Attackerna den 11 september 2001 krävde den största förlusten av människoliv från USA:s räddningspersonal i landets historia.

Enligt New York Citys brandkår lider 11 000 räddningsarbetare fortfarande av 11 septemberrelaterade sjukdomar.

3 500 av dessa är sjuka i cancer.

– Så många av våra medlemmar slöt upp för oss den ödesdigra dagen, och så många gick förlorade, säger stadens räddningstjänst i ett uttalande.

"De hade helt fel"

I samband med att USA hedrade minnet av landets offer tidigare under månaden höll Joe Biden ett brandtal till sin nation.

Presidenten höjde rösten, såg sin publik i ögonen och framförde ett kraftfullt budskap:

– Terroristerna trodde att de kunde få oss på knä, bryta vår vilja och vår beslutsamhet.

– Men de hade fel. De hade helt fel.

Foto: Geralt

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Ryssland inleder “fas 0” – ny attack på gång

2025 10 07

Ryssland inleder nästa fas i förberedelserna för ett storkrig mot Nato.

Det uppger den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War.

Fasen går under namnet “fas 0” och innebär en en accelerering i hybridkriget mot Europa.

Det är en kampanj som uppges innehålla både öppna och dolda attacker mot Natoländer, exempelvis falskflaggoperationer, sabotageuppdrag, elektronisk krigföring, GPS-störning, mordbränder och kränkningar av Natos luftrum.

Aktionerna “skapar villkor för att rättfärdiga och samla allmänhetens stöd för all eventuell framtida rysk aggression mot Nato”, skriver ISW.

Hävdar: ska skylla på Kina

Som en del i Rysslands upptrappning påstår den ryska underrättelsetjänsten SVR att Storbritannien planerar att en grupp pro-ukrainska ryssar som slåss för Ukraina ska genomföra en attack mot ett ukrainskt marinfartyg och skylla på Kina.

Det kan också bli så att ett utländskt civilt fartyg attackeras i en europeisk hamn, påstår SVR.

Enligt underrättelsetjänsten kommer gruppen att hävda att de agerat på order från Moskva.

LÄS MER: “Ni ska darra som dumma djur” – Ryssland svarar Nato

Uppgifter: kan attackera Polen 

Den ryska anklagelsen saknar grund.

Utspelet är dessutom mycket likt det som SVR stod för förra veckan. Underrättelsetjänsten hävdade då Ukraina planerar att skicka soldater till Polen för att genomföra en attack mot Natolandet.

Enligt Ryssland kommer de ukrainska soldaterna att vara förklädda till “ryska specialstyrkor”. Det påstås också att det är Ukraina som ligger bakom drönarna som flugit in i polskt luftrum den senaste tiden. Polska myndigheter har dock fastställt att de kom från Ryssland.

ISW betraktar utspelet som att det i själva verket är Ryssland som planerar attacken.

– Kreml kan ha beordrat SVR att släppa detta uttalande för att undvika ansvar för en eventuell framtida rysk sabotageoperation mot Polen, framhöll tankesmedjan i en rapport i fredags.

LÄS MER: Ryssland attackerat – 2 000 kilometer från frontlinjen

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


7 okt 2025

Ny trafikregel testas i Sverige – gäller vid rödljusen

2025 10 07

En ny trafikregel vid trafikljusen kommer framöver att testas i Sverige.

Framkomligheten vid trafikljusen, de så kallade rödljusen, behöver förbättras.

Av det skälet ska nu lagen utmanas.

Trots att Transportstyrelsen anser att det inte är tillåtet ska cyklister få lov att svänga höger när det råder rött ljus.

Regelförändringen ska initialt testas i Stockholm efter initiativ av Miljöpartiet.

– Många rödljus som är till för att styra biltrafiken är egentligen helt meningslösa för cyklister. Högersväng mot rött skulle ge ett jämnare cykelflöde med färre onödiga stopp. Därför tycker vi att det är motiverat att utmana lagen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Transportstyrelsen: inte tillåtet

Idag är högersvängen mot rött tillåten i flera andra länder.

I Sverige är det dock oklara bud om saken. Transportstyrelsen menar att det är emot internationella regler, medan Trafikverket tycker tvärtom.

Rent praktiskt kommer trafikljusen att programmeras om för att konstant ge grönt ljus åt högersvängande cyklister.

– Jag vill göra Stockholm till en grön promenadstad och Europas främsta cykelstad. Jag är beredd att brottas med både bakåtsträvande borgare och mossiga myndigheter, säger Lars Strömgren.

LÄS MER: Tyskland säger nej – stort besked för bensin-och dieselbilar

Incitament för cykeln

Stockholm har tidigare gått i bräschen för att utmana myndigheter om trafikregler. Att tillåta cykling mot enkelriktat är ett exempel på förändringar som huvudstaden drivit igenom.

Bakgrunden hittas i att Stockholm generellt vill skapa incitament för folk att välja cykeln snarare än bilen.

– Vi vill skapa en gräddfil för stadens cyklister. Målet är att sänka klimatutsläppen och skapa trevligare gator för stockholmarna. Då behöver vi göra det enklare att välja bort bilen, säger Lars Strömgren.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Foto: Holger Ellgaard resp Markmc

Text: Redaktionen