STORSATSAR: Jättesänkning på Ikea

2023 09 20

Möbeljätten Ikea presenterar officiellt en ordentlig storsatsning.

Det multinationella företaget går på onsdagen ut med ett spektakulärt meddelande till alla sina kunder.

En jättesänkning på prislapparna har presenterats – som omfattar totalt nästan 500 produkter i sortimentet.

Ikea hoppas att de breda prissänkningarna ska ge eko ute i stugorna under en tid då hushållen lider av ett hårt pressat ekonomiskt läge.

– Som människor och företag har vi gått igenom utmanande tider och vi, liksom många andra företag, har varit tvungna att höja priserna över tid. Det har varit tuffa beslut eftersom det ligger i vårt DNA att vara så prisvärda som vi bara kan, säger Elefteria Cromlidou, Country Commercial manager på Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

Klassiker och storsäljare

Bland de dryga 500 produkterna finns flera storsäljare och klassiker.

Den ikoniska bokhyllan Billy och omåttligt populära garderobssystemet Pax är bara några exempel.

– För att fortsätta vara prisvärda så har vi fokuserat mycket på att minska driftkostnader och förbättra effektiviteten. Samtidigt ser vi nu en positiv ekonomisk utveckling globalt kopplat till utbud och råvarupriser, säger Elefteria Cromlidou.

– Det ger oss en fantastisk möjlighet att ta större steg och sänka våra priser.

"Människor kämpar"

Att just kundfavoriter som Billy, Pax och matlådeserien Ikea 365+ ingår i den omfattande prissänkningskampanjen är extra glädjande för Ikea.

– Genom återkoppling från kunderna och våra Livet hemma-undersökningar ser vi att många söker smarta förvaringslösningar och möjligheter att skapa bättre ordning i hemmet till ett överkomligt pris, säger Elefteria Cromlidou.

– Vi vet att människor kämpar för att få pengarna att räcka till. Därför är den här prisinvesteringen ett viktigt steg framåt för oss i strävan att hjälpa människor att skapa en bättre vardag och ett bättre hem, oavsett plånbokens storlek.

Toppar förtroendelista

Förtroendet för Ikea anses vara i topp världen över.

Enligt en studie från i våras rankades företaget som det mest trovärdiga bolaget av strategikonsylten Lynxeye.

Totalt granskades 50 multinationella bolag.

Företaget landar även på en sjätteplats gällande den sammanvägda studien som bedöms utifrån aspekter som innovation, vision och ansvarstagande.

– Bland alla globala företag så är Ikea det mest pålitliga. Det är trovärdigt i offentlighetens ögon på grund av hur de konsekvent agerar med ärligt uppsåt samtidigt som de har en tydlig inställning till sina värderingar, motiverar Lynxeye.

Foto: Ikea Pressbild

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och köttförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 11

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Anrik kedja går i konkurs – hundratals butiker påverkas

Foto: Axfood

Text: Redaktionen