McDonalds skäms – försöker tysta ned information i smyg
2023 09 20
En ny slags “skam” har etablerat sig hos världens storföretag.
De flesta har antagligen hört talas om flygskam.
Ordet berikade officiellt det svenska språket 2018 och definieras i regel enligt följande utifrån ordböckerna:
– En känsla av förödmjukelse vid skuldbeläggandet kring någons flygresande, vanligtvis på grund av diskussionerna kring flygets bidragande till miljöförstöringen.
Motsatsen etableras
Nu har en ny slags skam börjat etablera sig i affärsvärlden.
Men det handlar inte om att man skäms över att man bidrar till att förstöra miljön.
Tvärtom, till och med.
Det handlar om stora företag som backar från miljöengagemang och hållbart arbete för att man skäms över att frågorna får för stort fokus.
En så kallad “ESG-skam” där förkortningen syftar på Environmental, Social, Governance – ett samlingsbegrepp för hållbarhet.
McDonalds ändrar i smyg
McDonalds pekas ut som ett av flera stora exempel på företag som drabbats av denna form av skam, vilket nyhetsbyrån Bloomberg uppmärksammade i augusti.
I smyg har kedjan börjat ta bort termen “ESG” från sin hemsida – parallellt med att republikanska presidentkandidater i USA börjat attackera begreppet och förlöjliga det som “woke capitalism”.
– Det är en olycklig utveckling. Tyvärr har begreppet kidnappats från det vi menar är huvudsyftet, nämligen att det ska leda till framtidssäkring av avkastningen för våra kunder, säger ESG-specialisten Allan Emanuelsson från Danske Bank i en kommentar till Dagens industri.
Tydlig trend
Experten menar att det finns en tydlig trend där företag helt enkelt backar då de är rädda att en ESG-etikett ska slå tillbaka på dem på ett negativt sätt.
– Ytterst får det konsekvenser, såväl för företagen som för samhället i stort, om det sprids utanför USA, säger Allan Emanuelsson.
Flera företag
Mängder av stora företag och banker i Sverige lyfter fram ESG som någonting man värderar i verksamheten.
Några exempel är Swedbank och Nordea.
– Vi har ett stort ansvar när det gäller att hjälpa dig flytta dina pengar till mer hållbara alternativ, samt högt ställda klimatmål utifrån investeringar och utlåning, framhåller Swedbank på sin hemsida.
– I affärssammanhang handlar hållbarhet om företagets affärsmodell, det vill säga hur dess produkter och tjänster bidrar till en hållbar utveckling, förklarar Nordea.
Foto: J. Kenda
Text: Redaktionen