Stockholmare uppmanas: “Jobba hemifrån”

2023 09 15

En uppmaning om distansarbete riktas nu till huvudstaden.

Rekommendationen riktas till stockholmare som pendlar till jobbet.

Budskapet är tydligt: den som har möjlighet att jobba hemifrån bör också göra så.

Avsändare till uppmaningen är Trafikförvaltningen och Storstockholms Lokaltrafik, SL, rapporterar Svenska Dagbladet.

45 000 resenärer

Bakgrunden är ett förväntat kaos i Stockholsmtrafiken.

På grund av provpålningar för en ny cykelbro kommer tunnelbanan mellan Slussen och Gamla stan vara helt stängd från och med fredag 22 september.

Det är ett beslut som påverkar hela röda och gröna linjen.

– Att ställa in tunnelbanetrafiken på det här stället i systemet där det passerar 45 000 resenärer i rusningstimmen är inte lättvindigt. Det är någonting som man vill undvika in i det allra sista, säger Trafikförvaltningens och SL:s vd David Lagneholm till SvD.

"Jobba hemifrån"

Genomförandet att pålningen har varit en omdebatterad fråga i huvudstaden.

SL har protesterat – och enligt trafikbolaget har man inte har något annat val än att stoppa tågtrafiken.

Och det är inte lätt att lösa ersättningstrafik. 

Enligt SL skulle det behövas 900 bussar i timmen under rusningstrafik. Helt ohållbart enligt David Lagneholm.

– Kan man jobba hemifrån fredag till måndag, så gör gärna det, säger vd:n.

"Risk för urspårning"

Arbetet med bron och pålningen är planerat till och med måndag 25 september.

Ett mycket riskfyllt arbete enligt SL, även om Stockholm stad garanterat säkerheten.

– Vi har en oro för att vibrationer kan påverka bron snabbt, det finns en risk för att vi inte hinner stoppa trafiken i tid, det finns en risk för urspårning, sade David Lagneholm till Dagens Nyheter torsdag kväll.

13 veckors tågstopp

Efter provpålningen ska 69 stycken permanenta pålar sättas på plats.

Det är ett arbete som förväntas ta 13 veckor. Exakt vilket datum som det kommer att påbörjas är ännu inte bestämt.

– Staden har sagt att de inte kommer att utföra pålning varje dag, men de dagar när de pålar behöver vi stänga trafiken, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu till Mitt i.

Foto: A. Bórquez

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen