Livsmedelsverket går ut med äppelvarning

2023 09 13

Startskottet för skörden av svenska äpplen gick i augusti.

En varm försommar lade grunden till en stabil skörd. 

I år finns det mycket äpplen i svenska trädgårdar

– Trots mycket regn, en del hagel och starka vindar under juli så ser svensk äppelodling ut att nå en normal skörd 2023. Den varma och fina försommaren lade grunden till årets skörd och det ser ut att vara mycket äpple i varje träd, säger Henrik Stridh, vd för medlemsföretaget Äppelriket, i ett uttalande.

Livsmedelsverket utfärdar giftvarning  

En god äppelskörd innebär att fler svenskar tar tillvara på frukterna.

Många väljer till exempel att göra mos eller must av äpplena.

Det gäller dock att se upp för mögelgifter i samband med tillagningen.

Det varnar Livsmedelsverket för i ett färskt pressmeddelande.

– Mögel kan bilda gifter som kan göra människor sjuka. Det går inte att se på ett mögelangrepp om det har bildats gifter där eller inte, framhåller Livsmedelsverket.

Klarar av värme

Många mögelarter tål inte hög värme.

Det gäller dock inte mögelgifter på äpplen.

– Gifterna är värmetåliga och förstörs inte vid tillagning, understryker Livsmedelsverket.

Myndigheten går nu ut med flera uppmaningar till personer som planerar att tillaga sina äpplen:

- Förvara frukterna kallt och torrt.

- Undvik att skalet skadas.

- Använd frukter som inte är angripna av mögel. Mindre mögelfläckar kan dock skäras bort med god marginal (minst två centimeter).

- Skölj frukterna före tillagningen. Då försvinner eventuella mögelsporer från ytan. Dela de äpplen du ska musta för att se att de inte har möglat inuti.

- Var noga med att flaskor och andra förvaringskärl är rena.

Kan få allvarliga konsekvenser

När mögelsvampar angriper frukt och bär kan mögelgiftet patulin i vissa fall bildas.

Giftet har hittats i frukter, grönsaker och spannmål, men den huvudsakliga källan till exponering hos människa är via äpplen och äppelprodukter, rapporterar Livsmedelsverket. 

Vid förgiftning kan flera allvarliga symptom uppstå. 

– Patulin kan vid höga halter ge magsjukesymptom, som kräkningar och diarré. Vid kronisk exponering i låga halter ger den en tillväxthämning i djurförsök, framhåller myndigheten. 

Vidare uppgper Livsmedelsverket att Patulin är genotoxiskt (DNA-skadande) i vissa studier.

WHO:s och FN:s expertmyndighet, IARC,  bedömer dock att patulin inte är cancerframkallande.

Generella råd om mögel

Livsmedelsverket har riktlinjer för hur möglig mat bör hanteras.

 Det övergripande rådet är att inte äta möglig mat.

Det finns dock några undantag:

- Mindre mögelangrepp på äpplen, potatis och citrusfrukter kan skäras bort med minst två centimeters marginal. Då minskas halten av eventuella mögelgifter till så låg nivå att den inte är hälsofarlig.

-  Om en eller ett par grönsaker, bär eller frukter i en förpackning blivit mögliga behöver inte allt slängas. De frukter eller bär som ligger intill kan ätas om de är utan synliga mögelangrepp.

Foto: F. Mund

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen