Per Bolund bestört: ”Vansinnet fortsätter”

2023 09 07

Regeringen och SD har beslutat att sänka bränsleskatten vid årsskiftet.

Från och med den 1 januari sänks bensinskatten med 1,64 kronor per liter inklusive moms, och med ytterligare 75 öre 2025.

Motsvarande summa för diesel blir 43 öre per liter.

– Det kommer inte dröja länge innan nästan alla kör elbil, men fram till dess måste vi låta företag och familjer vara med när samhället ställer om. Det får inte vara så dyrt att tanka, att föräldrar inte har råd att köra till jobbet och skjutsa barnen till skolan eller fotbollsträningen, framhåller statsminister Ulf Kristersson (M) i ett inlägg på Facebook.

MP-språkröret: ”Vansinnet fortsätter”

Alla uppskattar dock inte regeringens och SD:s nya beslut.

Miljöpartiets avgående språkrör Per Bolund anser att skattesänkningen är en stor felprioritering av Tidöpartierna.

– Vansinnet fortsätter, skriver Bolund, på X (tidigare Twitter).

MP-språkröret anser att det går att stödja hushållen på bättre sätt än genom förslag som enligt Bolund kommer att förvärra klimatkrisen.  

– Regeringen fortsätter beslut för beslut att göra en redan akut klimatkris ännu värre.

– Stöd de som verkligen behöver det istället för att ösa fossilsubventioner som ger mest till redan rika, framhåller MP-språkröret.

Varenda bil ska gå på el

Regeringen Kristersson har tidigare kritiserats för att föra en politik som försvårar för Sveriges möjligheter att nå de nationella klimatmålen.

Naturvårdsverket bedömer till exempel att etappmålen till 2030 och 2040 inte kommer att nås med nuvarande beslutade och föreslagna styrmedel.

Statsminister Ulf Kristersson har dock lösningen klar framför sig:

– I framtiden ska varenda svensk bil gå på ren svensk el, framhåller han och betonar att Sverige och Europa är på rätt väg.  

– Som ordförandeland i EU förde vi ett av världens mest ambitiösa klimatpaket – fit for 55 – i hamn. Det kommer göra Europa till världens första klimatneutrala kontinent. Med elektrifiering och laddstolpar över hela unionen.

Nytt ekonomiskt löfte

Under gårdagen presenterade regeringen ett nytt innitiativ för att få fler bilägare att byta till ett mer miljövänligt alternativ.

En premie ska införas för den som skrotar en äldre bil i avsikt att införskaffa sig ett mer klimatvänligt alternativ. Premien har funnits tidigare, men avskaffades kort efter att nuvarande regering tillträdde.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen