IKVÄLL ONSDAG: Sällsynt fenomen på himlen

2023 08 30

Missa inte chansen att se ett häftigt skådespel i skyn ikväll.

För om du missar kvällens fenomen får du vänta bra länge innan du får en ny chans.

Det kommer nämligen att dröja 14 år – till 2037 närmare bestämt.

"Blå supermåne"

Fenomenet det handlar om rör vår måne.

Det rör sig om en fullmåne – men inte vilken som helst.

Ikväll kommer du, om det är fritt från moln, att kunna se en så kallad “blå supermåne”:

Ett sådant skådespel sker enbart när månen är som närmast jorden – samtidigt som det alltså är fullmåne.

Den kombinationen kommer att göra att månen upplevs som sju procent större än normalt.

"Väldigt nära oss"

Anledningen är att månens bana runt jorden snarare är oval än helt rund.

– Vår måne råkar vara i sin avlånga bana och är väldigt nära oss just nu, säger universitetslektor Urban Eriksson vid Nationellt resurscentrum för fysik till Sveriges Radio.

– Då ser den lite större ut.

Missvisande namn

Med andra ord är det en ovanligt stor måne som svenska folket kan se fram emot att beskåda ikväll.

Den kommer dock inte att ha färgen blå, trots att fenomenet alltså benämns som “blå supermåne”.

Namnet härstammar istället från ett engelskt uttryck, enligt SMHI-meteorologen Erik Höjgård-Olsen.

“Once in a blue moon” – ett ordspråk som beskriver någonting som sker väldigt sällan.

– Månen kommer inte vara färgad blå, det innebär att det är den andra fullmånen samma månad, säger Erik Höjgård-Olsen till Göteborgs-Posten.

"Alla ska ut ikväll"

Supermånar förekommer ungefär fyra gånger på ett år i normala fall.

Men nu sker det för andra gången i augusti och därmed två gånger under samma kalendermånad – och det är det som är så ovanligt.

Och fysikern vid Nationellt resurscentrum har en tydlig uppmaning till svenska folket ikväll:

– Jag tycker alla ska ut ikväll och njuta av den ljusa natten, säger Urban Eriksson till SR.

För det dröjer alltså till 2037 innan samma fenomen med två supermånar på en och samma månad återkommer igen.

Och håll hoppet uppe även om det är molnigt.

– Molnslöjorna brukar inte påverka sikten så hemskt mycket om man tittar uppåt, utan mer om man tittar rakt framför sig, säger Erik Höjgård-Olsen.

Foto: K. Vrankar

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen