SVERIGE: Kunderna vänder ryggen till Arla
2023 08 29
Efter flera åts tillväxt för Arlas strategiska varumärken har siffrorna vänt till minus.
Det uppger mejerijätten i ett pressmeddelandet.
Volymtillväxten för Arlas strategiska varumärken landade på minus 6 procent för första halvåret av 2023.
Resultatet påverkar Arlas vinst.
Vinsten föll rejält under årets första sex månader – från 230 miljoner euro till 130 miljoner euro.
Förändrat köpbeteende
Enligt Arla beror nedgången på ett förändrat köpbeteende hos svenska konsumenter.
Kunder vänder ryggen till mejerijättens produkter och väljer i högre utsträckning billigare alternativ i matbutikerna.
– Under årets första sex månader har vi sett ett fortsatt högt inflationstryck. Det har bland annat lett till att konsumenter i större utsträckning valt lågpriskedjor och butikernas egna märkesvaror, vilket pressar våra varumärkesprodukter, säger Arlas finansdirektör Torben Dahl Nyholm.
Vinsten minskar men omsättningen ökar
Kunderna ratar Arlas dyrare märkesprodukter, men mejerijättens totala omsättning har dock ökat.
Arlas omsättning var 7 067 miljoner euro, motsvarande cirka 84 miljarder kronor, under första halvåret av 2023.
En uppgång med 10,7 procent jämfört med samma period i fjol.
Ökningen beror bland annat på att priserna generellt har stigit inom dagligvaruhandeln.
Sverige sticker ut
Omsättningen för Arla Sverige har även ökat.
– Omsättningen för Arla Sverige var 8,9 miljarder kronor, cirka 1,2 miljarder kronor mer än under första halvåret i fjol. Precis som i resten av koncernen beror ökningen nästan helt på högre priser till dagligvaruhandeln och Foodservice, framhåller företaget.
Samtidigt har den volymdrivna omsättningen för Arlas märkesvaror i Sverige minskat med i genomsnitt 10 procent – 4 procentenheter mer än den totala minskningen för de strategiska varumärkena.
– Många hushåll har handlat färre mejerivaror och bytt till billigare alternativ för att få ihop vardagsekonomin, skriver Arla.
Finns i sju länder
Arla är ett lantbrukskooperativt mejeriföretag med 13 500 mjölkbönder och ägare i sju länder:
- Sverige
- Danmark
- Storbritannien
- Tyskland
- Belgien
- Luxemburg
- Nederländerna
Foto: Arla Foods
Text: Redaktionen