Bensinmack inför särskilt tvång – annars får man inte tanka bilen
2023 08 24
Stölderna av drivmedel har återigen blivit ett problem.
Bensin- och dieselpriserna är på väg upp igen.
Efter att den värsta kritiken i samband med förra årets rekordnivåer svalnat i takt med att priserna gick ned igen har frågan nu blossat upp ännu en gång.
Just nu närmar sig dieselpriset, 24:76 kronor vid bemannade stationer, årshögsta och 95-oktanig bensin låg i början på veckan på 21:39 kronor.
Tvingas införa tvång
När drivmedelspriserna förra året skenade ökade också stölderna. I vissa regioner uppemot 150 procent jämfört med tidigare år.
Och nu återupprepas fenomenet.
Bensinstationer på flera håll i landet är drabbade – och nu går en av OKQ8:s mackar främst i ledet för att stävja utvecklingen.
I Umeå har man nämligen infört tvång som man måste följa om man vill tanka bilen, rapporterar Sveriges Radio.
Lämna din bilnyckel eller ditt körkort i pant – annars blir det inget drivmedel.
Tio smitningar
Systemet infördes efter att macken drabbats av tio smitningar under sommaren.
– Vi har ju kameraövervakning precis som alla andra har. Men de har varit ganska duktiga på att ta bort eller byta registreringsplåtar eller varit maskerade så det har varit svårt att ta fast dem, säger Rebecka Fredriksson, säljchef på OKQ8 i Umeå, till radiokanalen.
– Då kände jag att vi behöver göra någonting för att stoppa det här.
Överens om reduktionsplikt
En återkommande aspekt av drivmedelspriserna har varit frågan om reduktionsplikten.
Regeringen och Sverigedemokraterna har kommit överens om att kapa den till sex procent från och med nästa år – vilket framför allt skulle bidra till en sänkning av dieselpriserna.
Det talas om 5,50 kronor billigare per liter.
– Det är i linje med den nivå som Sverigedemokraterna lovade innan valet, även om vi naturligtvis helst hade sett ännu lägre nivå och framför allt i tidigare, kommenterade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson beskedet på Facebook i maj.
Har kritiserats
Sänkningen av reduktionsplikten har också kritiserats, bland annat av Naturvårdsverket som menar att det blir svårt för Sverige att nå klimatmålen med en sådan åtgärd.
– Reduktionsplikten kan endast sänkas under en kort period, för att utsläppen från inrikes transporter och arbetsmaskiner ska minska snabbt och 2030-målen nås, framhåller myndigheten på sin hemsida.
Arkivfoto: Circle K
Text: Redaktionen