NY UPPTÄCKT: Så kan risken för cancer minska med 40 %

2023 08 16

Män kan minska risken för att drabbas av cancer i ett tidigt stadie av livet.

Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Forskare från universitetet har analyserat data för 1 078 000 män som mönstrade i Sverige under åren 1968-2005, med en snittålder på 18 år.

Resultatet är slående.

En bra kondition i övre tonåren innebär en betydande lägre risk för cancer i framtiden.

Framför allt har män med en bra kondition i tonåren en betydligt lägre risk att drabbas av cancer i magtarmen.

– Kopplingarna till kondition var starkast för cancersjukdomar i magtarmakanalen, däribland cancer i matstrupe och lever med en cirka 40-procentigt lägre risk för personer med bra kondition vid mönstring. Motsvarande för cancer i magsäck och tjocktarm var en cirka 20-procentigt lägre risk, framhåller de svenska forskarna i ett pressmeddelande.

Minskad dödlighet

Studien som publiceras i tidskriften British Journal of Sports Medicine visar även att dödligheten i cancer, alla kategorier, var i genomsnitt 30 procent lägre för personer som haft bra kondition.   

– Att ha god kondition verkar både kunna minska risken att få många typer av cancer, och göra en bättre rustad för en framgångsrik cancerbehandling om man drabbas. Resultaten förstärker argumenten för att arbeta med att etablera hälsosamma levnadsvanor som leder till god kondition redan tidigt i livet, säger Aron Onerup, postdoktor vid Göteborgs Universitet och studiens förstanamn.

Maria Åberg, projektledare och professor i allmänmedicin på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, tror att studiens resultat kan få stor betydelse för ungas levnadsvanor.

– Det kan bli ytterligare ett verktyg i arbetet med att motivera tonåringar och unga vuxna att öka den fysiska aktiviteten.

Nio cancerformer

Män med bra kondition i tonåren löper betydligt lägre risk att utveckla cancer i:

- Huvud- och halsområdet

- Matstrupen

- Magsäcken

- Bukspottkörteln

- Levern

- Tjocktarmen

- Ändtarmen

- Njurarna

- Lungorna

Källa: Göteborgs universitet, Sahlgrenska akademin

Foto: S. Sammy

Text: Redaktionen


Biltema går ut med varning till kunder

2024 09 23

Biltema varnar nu alla kunder.

Den populära kedjan är den senaste att drabbas av bedrägerivågen.

Bedragare ringer Biltema-kunder i syfte att få dem att lämna över känsliga uppgifter.

Nu går Biltema ut med en skarp varning till alla kunder för att de ska kunna skydda sig mot bedrägerierna.

“Se upp”

Biltema framhåller följande varning via webbsidan:

– Se upp för bluffmail, sms och samtal! Vi ber aldrig om personliga uppgifter eller BankID för Köp & Hämta.

Det är ingen ovanlighet att kända varumärken kapas av bedragare för att försöka få offren att lita på dem.

“Det är inte vi”

Biltema förklarar vidare att företaget inte tar kontakt för att begära personnummer och att man bör vara redo på bedragarnas metoder.

– Har du blivit uppringd av någon som utger sig för att vara från Biltema och begärt att du ska lämna ut ditt personnummer? 

– Eller har du mottagit ett SMS gällande en order där du ombeds klicka på en länk eller dela personuppgifter? Dessa samtal och meddelanden är inte från Biltema. 

Kedjan understryker att de aldrig kontaktar kunder för att begära personnummer och skickar heller inte ut webblänkar via e-post eller SMS i samband med paketutlämning.

Det ska du göra

Den som får ett meddelande eller samtal som verkar märkligt uppmanas att avsluta samtalet och radera meddelandet.

– Klicka aldrig på länkar och ge aldrig ut ditt personnummer via telefon, SMS eller e-post. Ring inte heller upp det angivna numret eller svara på meddelandet/e-posten.

Ska anmälas

Under de senaste åren har antalet bedrägerier ökat och gärningspersonerna riktar ofta in sig på äldre.

Många kända svenska varumärken används för att försöka få offren att känna att det är en pålitlig aktör som tar kontakt.

I bedrägerifallen är det ofta Bank-ID eller Swish som används för att lura personer på pengar.

Det bedöms vara ett allt större samhälleligt problem.

Den som faller offer för bedrägerier uppmanas att alltid polisanmäla händelsen.

– Anmäl händelsen till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation, framhåller Biltema.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Ny godistrend – ökar explosionsartat

2024 09 22

En ny trend ökar explosionsartat bland folk som gillar godis.

Flera svenska livsmedelsjättar vittnar om den nya trenden.

Många svenskar älskar godis men vill samtidigt välja någonting som de hoppas är nyttigare än vanligt godis.

Därför har försäljningen av så kallade godisdadlar, alltså smaksatta dadlar, ökat explosionsartat, rapporterar SR.

– Det smakar ju som godis fast det inte är godis egentligen, så det tycker jag är bra, säger tonåringen Ella i Borås till radiokanalen.

Väldigt hög efterfrågan

I många butiker märker man att de smaksatta dadlarna är enormt populära.

ICA vittnar om en fördubblad försäljning på ett år.

– Det är en väldigt, väldigt hög efterfrågan, och när det kommer nya smaker, då har det en tendens att ta slut, och alla vill köpa och prova de nya smakerna, säger Sandra Arvidsson, driftledare på en butik i Borås, till radiokanalen.

Enormt populärt

Den torkade frukten säljs alltså i smaksatt form så att den påminner om godis, vilket har blivit enormt populärt.

Förutom ICA så vittnar även Axfood om en 30-procentig ökning av försäljningen, enligt radiokanalen.

Även Coop har sett ett kraftigt ökat intresse för smaksatta dadlar.

Men dadlarna faller inte alla i smaken.

– Det har ingen dålig smak, men det fastnar lite för mycket i tänderna, säger Harry Bergqvist, 94 år, till radiokanalen.

Inte nödvändigtvis nyttigt

Att många söker efter alternativ till vanligt godis har varit en stark trend de senaste åren.

Men det är inte alltid säkert att de alternativ som lanseras är riktigt så nyttiga som kunderna hoppas på.

Smaksatta dadlar är dock inte nödvändigtvis så nyttigt, särskilt inte om man äter det i stora mängder.

– Nej det är det inte. Det är mer fibrer i dadlar än i godis. Om man dock tänker att man kan äta obegränsat av det nyttiga alternativet för att det är så bra, då har man blivit lurad, har dietisten Josefine Jonasson tidigare sagt till TV4.

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen