Nytt EU-land inför vaccinpass för allt från restauranger till idrott

2021 07 23

Italien har i kväll beslutat att införa vaccinpass för att få tillträde till allt från museum och restauranger till idrottsarenor och biografer.

Syftet är att öka vaccinationsgraden för att värna hälsa och liv och att få landet på fötter igen. Vaccinpasset – som kallas för det ”gröna passet” – stöds av omkring 70 % av italienska folket enligt flera mätningar och kommer att krävas för att få inomhustillträde till följande:

✅Arenor  

✅Museum

✅Teatrar

✅Biografer

✅Badbassänger

✅Träningslokaler

✅Nattklubbar

✅Restauranger

✅Kaféer

✅Barer & Krogar

✅Nöjesparker

✅Provsalar

Italien har även övervägt att kräva vaccinpass för följande aktiviteter men beslutade att inte införa det i nuläget:

✅Tågresor

✅Flygplan

✅Bussar

Kravet kommer att innebära att något av följande krävs för att få tillträde, om förslaget går igenom:

▪Vaccinering med minst 1 dos

▪Genomgången sjukdom

▪Negativt test

500 % fler fall

Från och med 6 augusti införs de nya reglerna. Två högernationalistiska partier var motståndare till förslaget men viss splittring förekommer även inom de båda partierna.

Italien kämpar precis som flera andra EU-länder mot den smittsammare och farligare deltavarianten. Antalet nya smittfall har ökat med 500 % i Rom på bara 10 dagar.

ANALYS

Det blir inte ett absolut tvång att vaccinera sig eftersom alternativet negativt test också kommer att gälla. Men då testet dels kostar pengar att genomföra, dels bara gäller i 48 timmar, så kommer det bli krångligt, opraktiskt och kostsamt för de som väljer bort vaccinet.

Incitamentet för att ta två doser vaccin blir därmed stort.

Foto: M. Bitetto

[yop_poll id="391"]

JUST NU: Svensk granne sänker skatten till noll procent – på ett villkor

2025 10 20

Inkomstskatten tas bort.

Det nya lagförslaget presenterar Polens president Karol Nawrocki.

Men det gäller inte för alla.

– Polens president har undertecknat en ny lag som inför noll inkomstskatt för föräldrar som uppfostrar minst två barn, uppger nyhetskanalen Euronews.

Skattereformen ska gälla för familjer som tjänar upp till 140 000 zloty, motsvarande omkring 350 000 svenska kronor, per år.

För alla som har föräldraansvar

Skattelättnaden är tillgänglig för alla föräldrar som har föräldraansvar för barn, inklusive vårdnadshavare och fosterföräldrar.

En genomsnittlig polsk familj förväntas få omkring 1 000 zloty, motsvarande runt 2 500 kronor, mer i månaden tack vare den nya skattelagen, enligt beräkningar som polska myndigheter gjort.

– Den faktiska effekten av de nya reglerna kommer att synas först i skattedeklarationen för 2026, som kommer att lämnas in 2027, rapporterar nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Syftar till att minska skattebördan

Syftet med reformen är att minska skattebördan för familjer och öka den disponibla inkomsten.

Men det är också för att stimulera konsumtionen och uppmuntra till förvärvsarbete.

Den polske presidenten hade nollskatt för barnfamiljer som ett av de viktigaste vallöftena i sin presidentkampanj.

– Redan i mars presenterade han sitt så kallade "kontrakt med polackerna", där han tillkännagav införandet av skattelättnader från och med den första dagen av sitt presidentskap, uppger Euronews.

Nollskatten för barnfamiljer är bara en del av ett större reformpaket som också inkluderar en sänkning av momsen, avskaffande av kapitalvinstskatt och införande av en kvotbaserad pensionsindexering.

Finansieringen

Finansieringen av reformen kommer att ske genom en åtstramning av skattesystemet.

Finansiella experter i landet anser att det är orealistisk att uppnå enbart på detta sätt.

Och reformen möts också av en annan kritik.

– Skatteexperter varnar för att de verkliga fördelarna främst kommer att gynna de rikaste medborgarna, uppger nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll – på grund av Norge

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen