Kraftig förändring gällande svenskt resande

2023 08 03

Nya siffror kommer nu angående svenskarnas resande.

Det råder resfeber bland svenskarna som söker sig såväl till varmare breddgrader som olika platser inom landet.

Drygt 3,2 miljoner resenärer har under juli månad flugit via Swedavias flygplatser.

Det innebär en ökning med ungefär 14 procent jämfört med samma period förra året.

Det uppges vara det stora intresset för Europaresor som ligger bakom den stora uppgången, framhåller Swedavia i ett pressmeddelande.

Som innan pandemin

Julimånaden var den starkaste enskilda månaden sedan oktober 2019 vad gäller resandet i Sverige.

Som bekant slog pandemin oerhört hårt mot flygplatser, men nu tycks resandet ha återhämtat sig till nivåerna som var innan pandemin.

– En stark efterfrågan på framför allt utrikesresor till Europa och flygbolagens satsningar på våra flygplatser bidrar till att vi sammantaget i juli välkomnar fler resenärer och att resandet närmar sig nivåerna före pandemin, säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson.

Ny säkerhetskontroll

I samband med det ökade resandet har en ny säkerhetskontroll införts vid Arlanda som förenklar upplevelsen.

– Så här långt har våra flygplatsers operativa förmåga under sommaren varit mycket god. Det gäller inte minst på Arlanda, där vi under årets mest reseintensiva period dessutom framgångsrikt driftsatt vår toppmoderna nya säkerhetskontroll, förklarar Abrahamsson.

– Redan nu har över en miljon resenärer passerat säkerhetskontrollen med en snabbare och smidigare upplevelse och under juli månad stod drygt 90 procent av passagerarna mindre än tio minuter i kö.

Trots prisökning

Tidigare under sommaren rapporterades det om att svenskarna trotsade prisökningarna och tog sig till flygplatsen.

– Det är som ett kosläpp, har Svenska resebranschföreningens generalsekreterare Didrik von Seth sagt till SVT.

“Lite oväntat”

Betalningsleverantören Nets framhåller att svenskarna köpte resor på nätet för 98,2 miljarder kronor under 2022.

– Det var lite oväntat att resorna ökade så pass mycket förra året när vi har så många faktorer som påverkar folks plånböcker negativt. Vi ser samma utveckling så här långt i år, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen