Polisen och Missing People utfärdar uppmaning till allmänheten

2023 08 02

Missing People går ut med en viktig varning.

Det blir allt vanligare med privata efterlysningar av försvunna personer på sociala medier.

Det vill säga privatpersoner som gör egna efterlysningar utan att anmäla det till polisen.

Nu går Missing People och polisen ut med en gemensam varning angående utvecklingen, och förtydligar att dessa efterlysningar inte bör delas vidare.

Det rapporterar TV4.

– Det kan ligga en dold agenda bakom efterlysningarna och i värsta fall kan man röja en persons identitet, säger Christina Hjalmarsson som är funktionsansvarig hos Missing People till tidningen.

Olika omständigheter

Hjalmarsson förklarar vidare att man ska vara mycket försiktig med att dela privata efterlysningar eftersom publiceringarna kan vara av andra skäl än att det är en försvunnen person.

Det kan exempelvis röra sig om personer som lever under skyddad identitet eller flyr från våld i en nära relation.

– Även om det inte är någon som lever med skyddad identitet så vet man inte varför just den här personen har försvunnit. Han eller hon kan ha valt det för att undkomma en omöjlig familjesituation. Man måste hela tiden ha med sig att det inte är förbjudet att vara försvunnen, framhåller kriminalinspektör Anna Ullman.

Kan vara trygg

Vid delning av privata efterlysningar finns det en risk att personer kan få sina identiteter röjda.

Missing People meddelar dock att man kan vara trygg med organisationens arbete, då det kontrolleras av polisen.

Nära samarbete

Missing People samarbetar nära med såväl anhöriga som polisen och andra hjälporganisationer.

När en efterlysning kommer in så kontrolleras den mot polisens uppgifter, det säkerställs att en polisanmälan har upprättats och att det inte finns några hinder för att varken publicera efterlysningen eller inleda en sökinsats.

Kan korsa gränsen

Om personen inte kommer tillbaka kan det bli aktuellt att börja söka.

– Den regionala avdelningen tar över kontakten med de anhöriga och planerar samt genomför olika sökinsatser, framhåller Missing People.

Foto: Polisen Kalmar-Öland FB

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen