SVERIGE: Trendbrott gällande öl

2023 07 19

En förändring har skett angående ölkonsumtionen i Sverige.

När sommaren och värmen kommer så är det många som tycker om att njuta av en kall öl i solen.

En undersökning från Novus visar att varannan svensk dricker mer alkohol under sommaren än de gör vanligtvis.

Undersökningen visade även att allt fler noterar inlägg om alkohol på sociala medier.

– Personer som ser vänner posta alkoholromantik tenderar att dricka mer själva, säger Tobias Eriksson som är chefsöverläkare till SVT.

Ny trend

Det har skett ett trendbrott bland Sveriges öldrickare, då allt fler väljer att dricka alkoholfri öl, rapporterar Sveriges Radio.

Det syns i siffror från branschorganisationen Sveriges bryggerier.

– Folk vågar prova många fler sorter och de nästan kräver att, ja men “jag vill också testa något nytt”, även om det är alkoholfritt, säger Mikael Karlsson, delägare av en restaurang utanför Vetlanda.

Har återhämtat sig

Svenska bryggerier framhåller att bryggeriprodukter i stort har återhämtat sig efter ett par tuffa pandemiår.

Totalt ökade försäljningen med 7 procent förra året.

– Bakom ökningen ligger bland annat att samhället har öppnat upp och folk kan gå på krogen igen. Samtidigt slår ökade kostnader och höjda energipriser hårt mot bryggerinäringen vars marginaler krymper rejält.

“Har gjort succé”

Branschorganisationen förklarar även att en siffra som sticker handlar om alkoholfri öl.

Försäljningen av alkoholfri öl ökar, och sedan 2018 säljs mer alkoholfri öl än lättöl.

– Under 2022 var ökningen mer än 6 procent och det ser ut att fortsätta. Den alkoholfria öl som finns på marknaden idag har verkligen gjort succé, framhåller Svenska bryggerier.

– Människor vill kunna få den goda ölsmaken men inte alltid alkohol vilket också är ett positivt tecken ur ett folkhälsoperspektiv. 

Ytterligare trend

En annan trend som Svenska bryggerier märkt av är försäljningen av sockerfri läsk.

Mer än hälften av all läsk som säljs är nu sockerfri.

Foto: Kazuend

Text: Redaktionen


Säljs för 10 000 kronor kilot – finns i svenska skogar

2024 10 21

En svamp som finns i svenska skogar säljs utomlands för 10 000 kronor kilot.

Det handlar om en svamp som heter goliatmusseron.

Den har beskrivits som världens dyraste svamp, och finns i flera svenska skogar, rapporterar SVT.

Svampen säljs för 10 000 kronor kilot i Japan.

Och svampfynden i Sverige är omgärdade av ett stort hemlighetsmakeri.

Risk för ”massinvasion” i skogen

Svampexperter som hittar goliatmusseron har uppmanats att inte registrera fynden för allmänheten, uppger kanalen.

Enligt uppgifter har det gjorts många fynd av svampen i en skog i Huddinge, men SVT uppmanas av kommunen att inte berätta för sina tittare vilken skog det handlar om.

– Eftersom svampen är så pass dyrbar kan det skapa en massinvasion av människor som vill hitta svampen, säger Isak Isaksson, biolog på Naturskyddsföreningen, till kanalen.

Finns på flera håll i Sverige

Goliatmusseron finns dock inte bara i den hemlighetsfulla skogen i Huddinge, utan även på flera andra håll i Sverige.

Den är vanligast i norra Sverige, men har även hittats i Småland och Västergötland.

Svampen är dyr i Sverige, men betydligt dyrare i Japan, där den alltså uppges säljas för riktigt stora summor pengar.

– I Sverige har vi inte riktigt lärt oss att uppskatta den utan det är i Japan som den kan ge över 10.000 kr/kg, har Svampguidens Michael Krikorev tidigare sagt till Di.

Det finns en särskild anledning till att svampen är så populär i Japan.

Viktig del av japansk kultur

Goliatmusseron är nämligen Japans nationalsvamp, skriver tidningen Sveriges Natur.

I japansk kultur är årstidsväxlingarna väldigt viktiga, och svampen är starkt förknippad med hösten.

Traditionellt ska man i Japan äta goliatmusseron i början av oktober, ungefär som att vi i Sverige har en tradition av att äta kräftor i augusti, skriver tidningen.

1998 upptäckte biologen Niclas Bergius med hjälp av DNA-analys att goliatmusseronen som finns i svenska skogar är samma art som den svamp som i Japan kallas för matsutake.

Därför har svampen i de svenska skogarna blivit en mycket dyrbar och eftertraktad vara, till den grad att man i Huddinge alltså vill hålla hemligt i vilken skog svampen går att hitta.

Foto: S Unrau

Text: Redaktionen


Världskänd restaurangkedja nära konkurs

2024 10 20

En världskänd amerikansk restaurangkedja är på väg att tacka för sig.

Under de senaste åren har det höjda ränteläget ställt till det för många aktörer i restaurangbranschen.

Sedan tidigare har den världskända amerikanska restaurangkedjan TGI Fridays stängt i Sverige.

Nu kommer uppgifter om att kedjans amerikanska verksamhet är nära konkurs.

Det rapporterar Bloomberg.

Har det tufft

TGI Fridays har restauranger i många länder runt om i världen, däribland hundratals i hemlandet USA.

På sistone har kedjan dock fått det oerhört tufft - likt många andra aktörer i samma segment.

Nu tycks det enligt Bloomberg vara så pass illa att TGI Fridays går mot konkurs.

Skedde i våras

Redan i våras fick TGI Fridays svenska verksamhet stänga ner.

Kedjan hade då restauranger i Stockholm.

– Nu har det kommit till punkten att det inte går längre, sade vice vd:n Albin Rännar till Mitt I Stockholm då.

– Det är överlåtet till en konkursförvaltare. Det är väldigt synd att det kommit till vägs ände.

“Autentisk amerikansk mat”

TGI Fridays har 850 restauranger i mer än 55 länder.

De har arbetat med att sprida konceptet “autentisk amerikansk mat” över världen.

– Som den ursprungliga casual dining-baren och grillen erbjuder TGI Fridays autentisk amerikansk mat och legendariska drinkar, serverade med genuin personlig service, förklarar kedjan om sin verksamhet, som nu alltså tycks gå mot sitt slut.

– Att föra samman människor för att umgås och fira ”fredagens” befriande och frigörande anda var konceptets grundförutsättning, från vilken varumärkeslöftet ”Här inne är det alltid fredag” föddes.

Stängt flera lokaler

Tidigare i år gav kedjan besked om att man skulle stänga flera restauranger i USA.

– Som en del av varumärkets pågående tillväxtstrategi kommer TGI Fridays också att stänga 36 underpresterande anläggningar på utvalda marknader i USA.

Nu har det blivit så illa att en konkurs är nära förestående.

Det är i nuläget oklart vad som i sådana fall blir av TGI Fridays resurser och anläggningar runt om i världen.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen