Skakande avslöjande om McDonald’s

2023 07 19

Allvarliga anklagelser riktas mot snabbmatskedjan McDonald’s.

Den omåttligt populära hamburgerrestaurangen är kanske den mest etablerade av allihop. 

Med sina 36 000 restauranger i över 100 länder är man en fullständig gigant på snabbmatsmarknaden. 

Bara i Sverige finns McDonald’s på över 200 ställen. 

Men nu kommer skakande vittnesmål från mängder av anställda på kedjan i Storbritannien, som huserar tredje flest McDonald’s-restauranger i hela Europa efter Frankrike och Tyskland.

"Giftig" kultur

Larmet beskriver hur det råder en “giftig” kultur präglad av övergrepp, trakasserier, rasism och mobbning av anställda på företaget, rapporterar BBC.

Enligt kanalen, som granskat McDonald’s sedan februari, blir arbetare så unga som 17 år tafsade regelbundet.

– Av de mer än 100 anklagelser från anställda som vi pratade med var 31 relaterade till sexuella övergrepp och 78 relaterade till sexuella trakasserier, framhåller BBC:s journalister i sin granskning

Vadslagningar och gonorréutbrott

Några av anklagelserna mot McDonald’s är följande:

- En arbetsledare pressade rutinmässigt nya 16-åriga flickor på sex.

- Vadslagningar bland manliga arbetsledare om vem som fick ligga med nyanställda först.

- Flera fall av grova rasistiska påhopp mot anställda.

- Ett utbrott av gonorré bland anställda på en restaurang i Nordirland där policyn om sexuella relationer på jobbet bröts regelmässigt.

Utnyttjar systematiskt

I synnerhet är det arbetsledare, så kallade managers, som pekas ut i många av anklagelserna. En stor del av problemet tycks också vara att högre chefer har undgått att reagera på klagomålen. 

Enligt vittnesmålen utnyttjas tjejer systematiskt utifrån hur de ser ut.

– Det finns ett talesätt på McDonalds, “tuttarna på kassabänken”. Killarna i köket, tjejerna vid kassan. Idén är att sätta attraktiva personer vid fronten, säger en 22-åring som jobbat på en restaurang i Norwich till BBC.

– Förväntningen är att om du jobbar på McDonalds kommer du att bli trakasserad, säger en annan.

Lovar utredning

Redan för fem år sedan tog facket emot omkring tusen klagomål om sexuella trakasserier på McDonald’s i Storbritannien. Då uppmärksammades det knappt alls, mycket på grund av sekretessklausuler.

Efter det nya avslöjandet kommer McDonald’s huvudkontor nu att inleda en intern utredning.

– Vi kommer att undersöka alla anklagelser som blir kända för oss, och alla bevisade brott mot vår uppförandekod kommer att bemötas med de strängaste åtgärder vi lagligt kan införa, upp till och inklusive uppsägning, säger Alistair Macrow, vd för McDonald’s i Storbritannien och Irland, till BBC.

Foto: V. Karsa

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen