Skakande avslöjande om McDonald’s

2023 07 19

Allvarliga anklagelser riktas mot snabbmatskedjan McDonald’s.

Den omåttligt populära hamburgerrestaurangen är kanske den mest etablerade av allihop. 

Med sina 36 000 restauranger i över 100 länder är man en fullständig gigant på snabbmatsmarknaden. 

Bara i Sverige finns McDonald’s på över 200 ställen. 

Men nu kommer skakande vittnesmål från mängder av anställda på kedjan i Storbritannien, som huserar tredje flest McDonald’s-restauranger i hela Europa efter Frankrike och Tyskland.

"Giftig" kultur

Larmet beskriver hur det råder en “giftig” kultur präglad av övergrepp, trakasserier, rasism och mobbning av anställda på företaget, rapporterar BBC.

Enligt kanalen, som granskat McDonald’s sedan februari, blir arbetare så unga som 17 år tafsade regelbundet.

– Av de mer än 100 anklagelser från anställda som vi pratade med var 31 relaterade till sexuella övergrepp och 78 relaterade till sexuella trakasserier, framhåller BBC:s journalister i sin granskning

Vadslagningar och gonorréutbrott

Några av anklagelserna mot McDonald’s är följande:

- En arbetsledare pressade rutinmässigt nya 16-åriga flickor på sex.

- Vadslagningar bland manliga arbetsledare om vem som fick ligga med nyanställda först.

- Flera fall av grova rasistiska påhopp mot anställda.

- Ett utbrott av gonorré bland anställda på en restaurang i Nordirland där policyn om sexuella relationer på jobbet bröts regelmässigt.

Utnyttjar systematiskt

I synnerhet är det arbetsledare, så kallade managers, som pekas ut i många av anklagelserna. En stor del av problemet tycks också vara att högre chefer har undgått att reagera på klagomålen. 

Enligt vittnesmålen utnyttjas tjejer systematiskt utifrån hur de ser ut.

– Det finns ett talesätt på McDonalds, “tuttarna på kassabänken”. Killarna i köket, tjejerna vid kassan. Idén är att sätta attraktiva personer vid fronten, säger en 22-åring som jobbat på en restaurang i Norwich till BBC.

– Förväntningen är att om du jobbar på McDonalds kommer du att bli trakasserad, säger en annan.

Lovar utredning

Redan för fem år sedan tog facket emot omkring tusen klagomål om sexuella trakasserier på McDonald’s i Storbritannien. Då uppmärksammades det knappt alls, mycket på grund av sekretessklausuler.

Efter det nya avslöjandet kommer McDonald’s huvudkontor nu att inleda en intern utredning.

– Vi kommer att undersöka alla anklagelser som blir kända för oss, och alla bevisade brott mot vår uppförandekod kommer att bemötas med de strängaste åtgärder vi lagligt kan införa, upp till och inklusive uppsägning, säger Alistair Macrow, vd för McDonald’s i Storbritannien och Irland, till BBC.

Foto: V. Karsa

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 09 15

Från och med idag, måndag, inleder polisen särskilda kontroller i Sverige.

Hela landet berörs av det som polisen kallar för nationell trafikvecka med fokus på hastigheten. Insatsen pågår till och med söndag.

Fokuset den här gången ligger på vägar med hastighetsgränser på 70 kilometer i timmen och uppåt.

Under årets första sju månader omkom totalt 112 personer i olyckor på Sveriges vägar och dessa som nu ska kontrolleras extra är överrepresenterade i statistiken.

Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Urusla Edstörm, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför informerar polisen i förväg

Det är inte första gången som polisen genomför en nationell trafikvecka. Sedan ett tag tillbaka aviseras insatserna dessutom på förhand.

Enligt polisen har det varit effektivt.

–  Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat. Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, säger Ursula Edström.

LÄS OCKSÅ: Polisen förtydligar – "det ger faktiskt böter"

Kan spara 50 liv

Såväl målade som civila polisbilar kommer att genomföra hastighetskontrollerna.

Även motorcyklar skickas ut för att hålla ordning i trafiken. Mätningarna kommer ske både med synliga laserinstrument vid vägkanten samt med dolda genomsnittshastighetsmätare.

Trafikverket delar polisens bild av att insatserna är effektiva, till och med avgörande.

– Förra året höll 54 procent  rätt hastighet på våra vägar, men om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv sparas varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma utskick.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen