SVERIGE: Kräver ny lag för pensionärer
2023 07 17
Äldre personer löper betydligt större risk att luras av bedragare än andra grupper.
Brotten kan ske på olika sätt, enligt polisen.
Oftast är det i form av stölder.
– Det händer också att bedragare följer efter äldre personer när de har besökt till exempel en bankomat och lurar av dem kort och pinkod, framhåller myndigheten på sin hemsida.
Kräver ersättning för äldre
En annan mycket vanlig metod av bedrägeri är att äldre rings upp av personer som utger sig ringa från exempelvis en bank och begär tillgång till kortnummer och personliga koder.
Och de som drabbas av den typen av brott får inte ersättning,
Helt fel, enligt Brottsofferjouren, som nu kräver en ny lag för att täppa till bristen, rapporterar TV4.
– Så att även äldre som utsätts för denna grymma integritetskränkande brottslighet kan få kränkningsersättning, säger organisationens ordförande Sven-Erik Alhem till tv-kanalen.
Pekar på tidpunkt för upplevelsen
Anledningen till att kränkningsersättning inte betalas ut är på grund av att det först är efter att brottet har ägt rum, när den äldre upptäcker att hen har blivit lurad, som upplevelsen av att känna sig kränkt anses uppstå.
Alltså inte under själva aktionen, som är fallet vid exempelvis ett rån.
Det är så skadeståndslagen är formulerad.
– Bankrånarnas tid är ute, men bedrägerier går alldeles utmärkt där man kan sitta skyddad bakom en skärm. Det förändrade beteendemönstret borde föranleda att man ser till att få en ändring i skadeståndslagen så att även äldre som utsätts för denna grymma integritetskränkande brottslighet också kan få kränkningsersättning, säger Sven-Erik Alhem.
Han påpekar att lidandet kan bli livslångt för de äldre som utsätts.
Har fördubblats
Antalet bedrägerier mot äldre har fördubblats under det senaste året, skriver tidningen Mitt i.
Siw Beijner, 86 år från Farsta, är en av många äldre som drabbats.
Yrvaken hade hon tagit emot ett samtal från en person som sade sig ringa från en vitvarukedja och som frågade om Siw hade beställt flera tvättmaskiner.
Siw svarade nej, varpå rösten hävdade att hon kunde ha blivit utsatt för en bedragare.
– Hon sa att hon skulle koppla mig direkt till Nordeas bedrägerirotel. Jag vet att banken aldrig ringer upp men när hon kunde koppla mig blev jag aldrig misstänksam, jag sa bara ”tack så mycket”, berättar hon för Mitt i.
Länsade kontot
Efter samtalet hade en man instruerat Siw att knappa in sin bank-ID-kod.
Därefter gjordes ett swish-uttag som länsade kontot.
Det var efter ett samtal med grannen senare samma dag som Siw förstod att hon blivit lurad.
– Känslolösa idioter. Hur kan de ha mage att lura gamla människor och ta ifrån dem det lilla de har; självförtroendet, pengarna, framtiden? På bara någon timme så är det borta, säger hon.
LÄS MER: Bankkunder luras – anmälningar väller in
Foto: B. Macdonald
Text: Redaktionen