Kalldusch för Liseberg

2023 07 12

Det är just nu högsäsong på Liseberg i Göteborg.

Mitt i sommaren är nöjesparker, ett vanligt år, fullproppade av besökare.

Köerna ringlas långa och det blir rejält klirr i kassan när sommarlovslediga och semestrande turister från hela landet söker sig till exempelvis Liseberg.

Men i år är det annorlunda.

Trots att det är den vanligtvis mest hektiska tidpunkten på året uteblir gästerna, rapporterar Göteborgs-Posten.

"Ödsligt"

Tidningen beskriver parken som “ödslig”. 

Och faktum är att besökstappet på Liseberg är så stort som 20 procent jämfört med motsvarande tidpunkt förra året.

Lisebergs pr- och kommunikationschef, Mårten Westlund, pekar på fyra potentiella anledningar.

- Dåligt väder

- Många konserter i Göteborg

- Dyrare hotellpriser

- Konjunkturen

Dödsolyckan förklaring

Alldeles uppenbart är dock att den mycket tragiska dödsolyckan på Gröna Lund den 25 juni har satt spår även hos Lisebergs besökare.

– En säsong fluktuerar alltid upp och ner och vi driver verksamheten så bra vi kan för att leverera en fin och säker gästupplevelse och det är där vårt fokus ligger, oavsett om det har skett en hemsk olycka på en nöjespark i en annan del av Sverige, säger Mårten Westlund till GP.

Visar sig efteråt

Enligt Mårten Westlund har Liseberg hittills inte påverkats i någon större utsträckning.

Det kommer i så fall visa sig först efter säsongen.

– Så här kan det ju vara, bortsett från olyckan, om man ser till väder och ekonomi.

Halverade siffror på Gröna Lund

Även på Gröna Lund har besökarna uteblivit efter olyckan.

Där har antalet gäster mer än halverats i jämförelse med högsäsongen ifjol. Nöjesparken har även informerat sin personal om att de kan extra semester.

– Det är för att besöksantalet och trycket är lägre än normalt, säger Gröna Lunds tillförordnade informationsansvarig till Aftonbladet.

Blandade känslor

Enligt Gröna Lund själva har antalet besökare sjunkit från cirka 8 000 till ungefär 3 000.

Det är det som nöjesparken förklarar är anledningen till varför man erbjuder sina anställda ledighet.

Erbjudandet har dock tagits emot med blandade känslor hos personalen, som uppger till Aftonbladet att man kanske hellre hade fått andra arbetsuppgifter.

– Men här vill de att man går hem och försöker lägga upp det lite snyggt, säger en anställd som valt att vara anonym.

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen