Telia toksågas: ”Oerhört ledsna”

2023 07 10

Svenska folket är inte nöjda med Telias kundbemötande.

Det visar en ny kartläggning av Konsumentverket, som SR Ekot har tagit del av.

Telias kundtjänst har anmälts flest gånger av alla telekomföretag i Sverige.

Och det handlar inte om några enstaka anmälningar. 

Under 2022 anmäldes Telia över 500 gånger, enligt Konsumentverkets sammanställning.

Nästan 200 av anmälningarna riktade sig mot telekomföretagets kundtjänst.

Flera klagomål

Vad anmälningarna handlar om varierar.

Oftast rör det sig om:

- Långa väntetider

- Svårigheter att säga upp avtal

- Felaktiga fakturor

- Svårigheter att komma i kontakt med företaget

”Oerhört ledsna”

– Vi är den ledande operatören med flest antal kunder och tjänster. Antalet ärenden kan behövas sättas i relation till det. Med det sagt så är vi oerhört ledsna över att det ser ut som det gör.

– Vi har ju uppenbarligen inte lyckats möta våra kunders förväntningar, säger Anna Span, chef för kundrelationer på Telia, till SR Ekot.

Viaplay-kontrovers

Enligt Telia har många av anmälningarna sitt ursprung i en utdragen konflikt med företagets tidigare tv-leverantör Viaplay.

Under hösten 2022 tappade Telia sändningsrättigheterna från Viaplay.

– Vi är otroligt ledsna för att våra kunder hamnade i kläm i dessa diskussioner. Sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde har vi jobbat med högsta prioritet för att ersätta våra kunder på allra bästa sätt.

– Det har mottagits väl av många men vi har också full förståelse för att visst innehåll, som exempelvis en favoritserie eller viss sport, inte känns helt ersättningsbar hos alla på ett personlig plan, och det kan vi inte annat än beklaga, framhöll Telia i december 2022 i en kommentar till Resumé.

FAKTA Telia

- Grundades 1853.

- Aktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki.

- Cirka 470 000 aktieägare.

- Finns i följande länder: Danmark , Estland , Finland , Lettland , Litauen , Norge , Sverige .

- Ingår i en av världens kändaste hållbarhetsindex, FTSE4Good , samt oekomPrime.

- 20 000 anställda.

- 18,1 miljoner mobila abonnemang 

- 1,0 miljoner fasta abonnemang 

- 2,9 miljoner bredbandsabonnemang 

- 3,4 miljoner tv-kunder

Källa: Telia 

Foto: Telia

Text: Redaktionen


JUST NU: Allt vänder – Swedbank: så mycket ska du ha på kontot

2025 07 02

Nu vänder allt för hushållen.

Många svenskar kommer att få uppleva “den bästa sommaren på flera, flera år”.

Åtminstone ekonomiskt.

Det säger ekonomen Claes Hemberg till SR.

Han pekar på två stora faktorer: en lägre ränta och en stärkt krona.

– Det är inte bara att räntan går ned, pengarna vi har får vi mycket mer för.

– Nu plötsligt har räntan sjunkit, senaste året har det gått från 4 till 2 procent och nu börjar det kännas i plånböckerna. Man börjar känna “Oj, vi kan ju faktiskt gå på bio och restaurang igen.”

SEB: Sparandet når normalnivåer

Storbanken SEB står för en liknande prognos.

Enligt banken förväntas svenskarna minska sitt sparande, men det sker från en hög nivå då hushållens sparande det senaste året stigit omkring 10 procent.

– I ljuset av den mycket osäkra utvecklingen bör det ses som ett styrkebesked att hushållen endast gör en mindre justering av sina sparplaner. Det kan istället tolkas som början på en normalisering av hushållens sparande, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández i en kommentar till prognosen som släpps på tisdagen.

FI: Prioritera inte aktier

Så sent som i våras gick Finansinspektionen, FI, ut med en uppmaning efter att ha granskat svenskarnas sparande.

Enligt myndigheten har många inte ens en buffert överhuvudtaget.

Och det är att prioritera innan folk börjar stoppa sina pengar i exempelvis aktier.

– Har du inte en buffert idag ska du prioritera det innan du sätter av pengar i ett långsiktigt sparande i exempelvis fonder och aktier, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, i ett uttalande.

LÄS MER: Jätteintresse på börsen – rusning efter samma aktier

Swedbank: så mycket ska du spara varje månad

När det gäller sparandet finns tydliga rekommendationer från storbankerna om hur mycket du bör lägga undan varje månad.

Swedbanks tumregel är att spara cirka 10 procent av lönen efter skatt. Den gäller även om det ekonomiska läget har börjat ljusna.

Först och främst ska man spara ihop till en buffert. Vi brukar rekommendera en buffert på två månadslöner. Bor du i en villa kan du behöva en större buffert och bor du i en hyreslägenhet en lite mindre buffert, säger Madelén Falkenhäll, ekonom för finansiell hälsa på Swedbank.

Shoka Åhrman, sparekonom vid SPP, anser att ribban borde ligga ännu högre.

– Vi brukar ju säga att man ska ha tre till fyra månadslöner i buffert för sig själv. Generellt saknar många en krockkudde vid till exempel sjukskrivning eller arbetslöshet, och då ska man förstås tänka på behovet för hela familjen, har hon sagt till SvD.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “En flopp”

Foto: M. Lis/MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


”Turistkrig” eskalerar på Kanarieöarna – folk smyger ut från hotellen

2025 07 02

“Turistkrig” i populära semesterorter har nått absurda nivåer.

Många har säkert varit med om att de bästa solstolarna vid hotellpoolen paxas med en handduk tidigt på morgonen.

En hel del har säkert gjort det själv.

Nu har den så kallade “handduksmaffian” tagit solstolskriget ett steg längre.

På Teneriffa har folk börjat lägga ut handdukar på marken – innan solstolarna ens har ställts fram, rapporterar Canarian Weekly.

– Folk lägger bokstavligt talat beslag på kakelplattor, framhåller en turist enligt tidningen.

"Det här var droppen"

Flera hotellgäster har fastnat på bild när de praktiserar den nya taktiken, som spridits snabbt på sociala medier.

Det beskrivs som både bisarrt och surrealistiskt.

Flera användare kallar beteendet för “själviskt”, “löjligt” och någon menar att “det här var droppen”.

– Det är som en militär operation där ute, menar en person som kommenterat de virala bilderna.

Nya regler

Nu har flera hotell tvingats agera.

Regler har skärpts och på flera platser har gäster förbjudits att paxa solstolar som inte används.

En del väntas se över sina regler helt och hållet i takt med att “poolkriget” eskalerar.

– Vi vill stoppa okulturen att ockupera solstolar innan de förväntas användas, säger Diego Martinez, hotelldirektör i Sunprime Pollensa Bay i Alcudia, Mallorca, enligt Din Side.

Exempelvis kommer alla handdukar som inte är under uppsikt att tas bort senast klockan åtta varje morgon.

– Vi har satt upp skyltar på ett antal parasoll och kommer att installera flera nya inom kort.

“Att gå för långt”

Beteendet att paxa solstolar till vilket pris som helst har flera gånger kritiserats av etikettexperter.

– Det är inget fel med att vilja ha en bra plats. Men att göra anspråk på tomma golvytor är att gå för långt, säger en av dem, enligt Canarian Weekly.

LÄS MER: Populärt semesterparadis pekas ut som bluff – “helvetet på jorden”

LÄS MER: Expert varnar turister för populära resmål – “stanna hemma”

Foto: Antony

Text: Redaktionen