Flygbranschen varnar för dramatisk förändring
2023 07 03
Om flygbolagen ska klara den gröna omställningen finns det bara en lösning.
Och den lösningen stavas biodrivmedel.
Det anser Rafael Schvartzman, Europachef för flygbranschens internationella organisation IATA, som är på besök i Sverige.
Han dömer ut lösningar som att elektrifiera flyget eller gå över till vätgas.
Rafael Schvartzman anser att det endast finns en lämplig lösning för flygbranschen om man ska lyckas nå målet om nettonollutsläpp 2050.
Det fossila flygfotogenet måste ersättas av fossilfritt bränsle.
– Det finns ingen möjlighet att nå dit om vi inte får fart på produktionen av biodrivmedel, säger Rafael Schvartzman till SvD.
Han fastslår att tillverkningen av biodrivmedel måste öka dramatiskt om vi ska kunna fortsätta att flyga i samma utsträckning.
Det står mellan det eller att minska på flygandet, framhåller IATA-chefen.
Priset kan skjuta i höjden
Schvartzman varnar dock för att omställningen kan bli en dyr historia.
Det fossilfria flygbränslet är flera gånger dyrare än det flygfotogen som används i dag och bränslet står för en tredjedel av flygbolagens kostnader.
Ett högre bränslepris innebär därmed dyrare flygbiljetter.
Om inte priset på biodrivmedel sjunker så riskerar framtida flygpriser att öka dramatiskt.
– Tänk hur det skulle slå mot biljettpriset om flygbolagen måste betala tre-fem gånger mer för bränslet. Priset på förnybart flygbränsle måste bli mer konkurrenskraftigt, säger Rafael Schvartzman till SvD.
Sverige i framkant
Sverige har redan genomfört flygningar med plan som går på hundra procent biobränsle. Första passagerarplanet med bara biobränsle flög mellan Malmö och Bromma sommaren 2021.
Sverige har även infört den mest ambitiösa reduktionsplikten för flyget i världen.
Senast 2030 måste minst 30 procent av flygfotogenet bestå av bioflygbränsle, uppger sajten forskning.se.
Endast en hundradel
Sverige sticker dock ut i ett internationellt sammanhang.
Vägen mot den gröna omställningen är lång.
Det förklarar Anders Lundbladh, som är professor på Chalmers och som forskar om flygplans motorprestanda och bränsleförbrukning.
– Biobränslen får blandas in upp till 50 procent och är då likvärdigt med annat jetbränsle, det gäller alla flygbolag. Men i dag är endast en hundradels procent av flygbränslet i världen biobränsle, säger han till forskning.se.
Foto: Norwegian
Text: Redaktionen