ANALYS: Texten som kritiserats hårt för sitt grova hat mot Annie (C)

2021 11 09

Här är min syn på den omtalade texten i tidningen Fokus som handlar om hat mot en av våra partiledare.

Under all min tid då jag bevakat politik har jag alltid markerat tydligt mot personangrepp, hot, hat och mobbning i sociala medier avseende alla 8 partiledare och alla 8 partier. Och jag har många gånger försvarat alla partiledare, från Jonas Sjöstedt (V) hela vägen till Jimmie Åkesson (SD) när det gäller osakligheter, personangrepp, hot, hat och mobbning på många olika nivåer.

Här är några exempel:

🔸 1, 2017 Trakasserier mot Jimmies (SD) bostad.

🔸 2, 2018 Grova och oacceptabla påhopp mot Jimmie (SD) vid hans Thailandsresa

Lika för alla

Jag har gjort samma sak för alla partiledare genom åren. Att jag lyfte fram Jimmie ovan är för att han värderingspolitiska motpol nu blivit utsatt i nyhetsmagasinet Fokus och jag vill betona att alla partiledare ska behandlas värdigt - Annie (C) såväl som Jimmie (SD), Stefan (S) såväl som Ebba (KD), och alla de andra. Att ingen partiledare ska drabbas av hat, hot och mobbning har jag alltid betonat. Så här skriver Fokus om en av Sveriges 8 partiledare, nämligen Annie Lööf.

▪ Texten inleds med att man hatar partiledaren.

▪ Att hennes uppsyn, det vill säga ansiktsuttryck, är en känslotrigger.

▪ Att man kan spy beroende på vad hon säger.

▪ Att man hatar partiledaren är nästan existentiellt.

▪ Att partiledaren alltid har ett nedlåtande sätt.

▪ Att straff måste delas ut enligt alla religioner..

▪ Att partiledaren aldrig skulle hållas tillbaka av heder eller moral.

▪ Texten avslutas åter med att man hatar partiledaren för att den sabbat för alla.

Tidningens eget försvar

Ordet ”man” ovan avser skribenten men jag tänker inte nämna skribentens namn ty det är inte det intressanta – tvärtom tänker jag inte bidra till att folk hatar tillbaka mot henne. Jon Åsberg, vd och chefredaktör för Fokus, försvarar publiceringen i Expressen med bland annat följande motiveringar:

– Fokus ska ha högt till tak

– Alla får säga precis vad de tycker så länge det inte är åtalbart.

– Skribenten ger inte uttryck för hot eller uppmanar någon att göra något mot Annie Lööf.

– Uppger att redaktionen fått många mejl varav 60 % positiva.

– Det finns en tilltagande lättkränkthet.

– Det är inte vem som helst blir påhoppad, utan en partiledare.

MIN BEDÖMNING

Det är flod av hat i texten. Saklighet och balans lyser dock nästan helt med sin frånvaro. Meningarna om att det måste delas ut straff är riktigt obehagliga och grovt olämpliga. Att våra politiker drabbas av hot och hat vet nog alla om och det är viktigt att motverka. När en vad man har uppfattat som seriös tidning skriver sådana här texter så får texterna extra stor spridning. Det kan trigga mindre friska personer.

Min syn

Chefredaktören får stå för sitt eget svar men jag säga hur jag själv resonerar:

1, Att en text inte är åtalbar innebär inte att texten bör publiceras.

2, Att en text inte uttrycker hot innebär inte att texten bör publiceras.

3, Att man får 60 % positiva mail säger ingenting i en värld där de mest gräsliga personangreppen hyllas på rullande band i sociala medier av den lilla minoritet som älskar att spy ut hat mot politiker och som älskar att bidra till förakt mot politiker, polisen, försvaret och mot Sverige som land.

4, Högt till tak och lättkränkthet är typiska honnörsord för de som ständigt hatar och hotar i sociala medier.

5, Att man är partiledare innebär inte att man ska behöva drabbas av hat och mobbning. Det är allt svårare att finna yngre som vill engagera sig i politiken och det är inte konstigt med tanke på allt detta. Att en seriös tidskrift som Fokus bidrar till detta är nästan ofattbart.

Lika för alla

Vad jag tycker om texter där man mobbar och hatar Jimmie (SD), Ebba (KD), Annie (C), Stefan (S) eller någon annan, ja det vet alla som följt mig genom åren om sedan länge. Det är precis lika fel att mobba eller ägna sig åt osakligheter och grova personangrepp mot Jimme (SD) som mot Annie (C).

Inte det Sverige jag vill ha

Jag skulle aldrig publicera hattexter mot någon av våra 8 partiledare eller något av våra 8 partier. Det är inte ett sådant Sverige jag vill ha. Det skapar bara ännu mer hat och riskerar att leda till att icke friska personer triggas till att angripa våra partiledare. Det finns många exempel där uppeldning av hat får enskilda att spåra ur. Bevare mig väl. För att inte tala om hur det påverkar den allmänna debatten som redan för länge sedan har allvarliga brister. Vi ska vara glada över att vi har de som fortfarande vill bli toppolitiker.

[yop_poll id="361"]

Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen