UTRIKES: 25 personer har dött i tragisk olycka

2023 07 01

En mycket allvarlig bussolycka har skett.

Tidigt på lördagen ägde en allvarlig bussolycka rum i Indien.

Närmare bestämt rör det sig om de västra delarna av landet, på en motorväg i Buldhanadistriktet i delstaten Maharashtra.

Bussföraren tappade kontrollen över fordonet då ett av däcken exploderat, vilket ledde till att bussen kraschade in i ett räcke och fattade eld.

Åtminstone 25 personer har dött i olyckan, rapporterar AP.

Fördes till sjukhus

Totalt befann sig 33 personer på bussen när olyckan skedde.

Åtta överlevande har tagits till sjukhus efter händelsen, uppger den lokala polisen.

Det ska ha rört sig om en privat resebuss som var på väg från Nagpur till Pune city.

Inte ovanligt

Olyckor i trafiken med dödlig utgång är ingen ovanlighet i Indien.

Det råder stor problematik med landets säkerhet på vägarna, och olyckor orsakas ofta av vårdslöshet, gamla fordon och undermåligt vägunderhåll.

Varje år dör drygt 110 000 människor i trafiken i landet.

Flera torterades 

På annat håll i delstaten Maharashtra har flera personer hållits som slavar och torterats efter att ha blivit anställda för att gräva brunnar.

Bhagwan Ghukse var en som lyckades fly, och berättar för BBC att de blev slagna och nerdrogade på dagarna, och fastkedjade till traktorer på nätterna.

– Jag visste att döden var oundviklig här. Men jag ville försöka fly minst en gång innan dess, säger han.

“Som slavar”

Polisen framhåller att personerna jobbade 14 timmar om dygnet med att gräva brunnarna, och att de därefter kedjades fast och utsattes för fysisk och mental tortyr.

– De hade inga toaletter, de var tvungna att göra sitt inne i brunnarna de grävde och sedan rengöra avfallet efter avslutat arbete, förklarar polisen.

Flera personer har gripits misstänkta för människohandel och misshandel.

– Vi behandlades som slavar, säger en av personerna som räddades.

Flera av dem som torterades har inte återhämtat sig mentalt och påverkas alltjämt av det som hänt.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen