FLYGVÄRDINNOR VÄDJAR: Gör inte dessa tre saker på flyget

2023 07 02

Semestertiderna är äntligen här.

Och suget efter att resa är enormt hos svenska folket.

Inte minst efter att pandemin nu har passerat och restriktioner inte längre begränsar planerna på att åka utomlands.

Det märks också hos resebyråerna – enligt Ticket är bokningsläget för sommarsemestrar 22 procent högre än motsvarande period 2019.

– Trots det varma vädret här i Sverige så är reslusten stark, och människor längtar efter att kunna resa utomlands, säger Vincent Goodbrand, som är PR- och kommunikationsansvarig på resebyåren, i ett pressmeddelande.

– Det verkar som om värmen inte kan dämpa resenärernas entusiasm och önskan att få miljöombyte och skapa minnesvärda sommarupplevelser.

Uppmanar passagerarna

För många semesterfirare är flyget det högst prioriterade alternativet att resa på.

Men väl ombord finns det minst tre saker du absolut bör låta bli att göra som passagerare.

Den uppmaning kommer nu, lagom till semestertiderna, från kabinpersonal som dagligen jobbar med resande människor.

– Vi är okej med kulturella variationer, men det finns absolut ingen anledning för dig att vara oförskämd, framhåller en flygvärdinna i en blogg på tidningen The Sun.

Behandla med respekt

Uppmaningarna handlar om att behandla kabinpersonal på ett respektfullt sätt när du behöver deras uppmärksamhet.

Flera av dem kan tyckas uppenbara, men de är så pass förekommande att personalen upplever att de måste påpekas i klartext.

Den första gäller beröring – någonting som egentligen borde vara helt uteslutet.

– Om du känner att du inte får kontakt så är en artig knackning på axeln absolut max som vi kan acceptera, men enbart vid väldigt få tillfällen, uttrycker den brittiska flygvärdinnan.

"Otroligt oförskämt"

Skribenten uppmanar vidare att inte heller höja rösten för att ropa till sig kabinpersonalen. 

– Det är otroligt oförskämt och oartigt, framhåller flygvärdinnan.

Sist men inte minst tar hon upp frågan om “ringklockan” – den serviceknapp som finns i taket bredvid läslampan.

Kabinpersonal har lärt sig att följa ett motto man kallar “coke eller stroke” (läsk eller stroke), vilket innebär att de måste vara beredda på vad som helst när de hör signalen.

Då ska använda knappen

Det innebär att signalen kan betyda allt från att någon behöver en dricka till att någon behöver medicinsk hjälp.

– Vi föredrar att du enbart använder knappen för väldigt viktiga ändamål eftersom, om vi inte är i gången, gör vi ofta någonting viktigt någon annanstans på flyget.

Det är alltså följande tre saker man skall undvika när man sitter på ett flygplan:

1, Ta inte på personalen

2, Höj inte rösten

3, Använd inte ringklockan förutom i nödfall

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen