Allvarliga uppgifter om svenska matbutiker

2023 06 28

Flera av prishöjningarna i dagligvaruhandeln kan ha varit omotiverade.

Det skriver Konkurrensverket i sin första analys av konkurrensförhållandena i den svenska livsmedelskedjan.

– Undersökningen är fortfarande i ett tidigt skede, men redan i våra första resultat finns indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens och omotiverade prisökningar, framhåller myndigheten.

Tydliga indikationer

Konkurrensverket undersöker flera olika aspekter av konkurrenssituationen i livsmedelskedjan – bland annat analyserar myndigheten hur priserna har ökat i förhållande till kostnaderna inom bland annat dagligvaruhandeln.

– Livsmedelsbranschen består av flera komplexa marknader. Därför är det viktigt att analysera alla delar av livsmedelskedjan. Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av vår undersökning men redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Pekar ut äggpriserna

Som en del i undersökningen undersöker Konkurrensverket var pengarna i livsmedelskedjan tar vägen.

– Det gör vi genom att studera om marginalerna i utvalda produktgrupper har ökat i samband med att prishöjningar har genomförts i de olika leden i kedjan, skriver myndigheten.

Konkurrensverket har inlett med att analysera äggpriserna.

Resultatet är slående.

– När det gäller produktgruppen ägg, som är den första av flera produkter vi ska analysera, visar våra resultat att priserna har höjts mer än vad som har motiverats av inköpspriset på ägg hos packeri och dagligvaruhandel, fastslår myndigheten.

Granskningen fortsätter

Konkurrensverket kommer att fortsätta att granska prisökningarna på andra livsmedel.

–  I det pågående arbetet med att belysa livsmedelsmarknaderna jobbar vi i flera parallella delprojekt.

– Vi kommer bland annat fördjupa oss ytterligare i sambandet mellan effektiv konkurrens och butiksetableringar, och specialgrossisters möjligheter att expandera på marknaden. Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar, berättar generaldirektör Rikard Jermsten.

Foto: Ica Gruppen 

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med meddelande till alla kunder

2024 12 09

Systembolaget riktar en uppmaning inför julhandeln.

Det är mindre än en månad kvar till julafton.

Många är ute och köper julklappar och julgranar - och vissa planerar även att göra inköp från Systembolaget inför jul.

Systembolaget passar därmed på att rikta ett meddelande till alla kunder som vill få hem sin alkohol i tid.

“Tänk på detta”

Systembolaget meddelar att eftersom trycket blir högre framåt jul så är det en bra idé att vara ute i tid.

Detta i synnerhet med tanke på att det är många röda dagar mitt i veckan.

– Inför jul och nyår: I år infaller många röda dagar mitt i veckan så det blir färre leveransdagar. Tänk på att beställa i god tid om du önskar leverans innan jul, framhåller Systembolaget i ett meddelande via deras webbsida.

Så lyder öppettiderna

Av intresse kan även Systembolagets öppettider vara inför jul och nyår.

Så här lyder öppettiderna:

Fredag 20 december: Ordinarie öppettid

Lördag 21 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 22 december: Stängt

Måndag 23 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 24 december (julafton): Stängt

Onsdag 25 december (juldagen): Stängt

Torsdag 26 december (annandag jul): Stängt

Öppettider nyår

Och här är öppettiderna inför nyår:

Fredag 27 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Lördag 28 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 29 december: Stängt

Måndag 30 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 31 december (nyårsafton): Alla butiker öppet till 15:00

Onsdag 1 januari (nyårsdagen): Stängt

Produkt med Coca Cola

I dagarna har Coca Cola släppt en produkt hos Systembolaget.

Det rör sig om klassikern Jack Daniel´s och Coca Cola som nu går att köpa direkt på Systembolaget. 

Systembolaget beskriver den som “kryddig, söt smak med tydlig karaktär av cola, inslag av vanilj, kanel, smörkola och whiskey”.

Produkten som nu finns att köpa direkt i Sverige kostar 24 kronor och är femprocentig.

Den ingår i Systemets fasta sortiment och går att köpa i hela landet. 

Det kan du läsa mer om genom att klicka här

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Jättesmäll för populär butikskedja – 420 butiker i Sverige

2024 12 09

Försäljningen sjunker markant för Sveriges ledande kedja för vitvaror och hemprodukter.

Jätten Elon, som har 420 butiker i Sverige, visar röda siffror.

I en ny sammanställning konstaterar butikskedjan att 2024 blir det tredje året i rad med minskad försäljning.

Hela 69 procent av Elons butiker redovisar lägre försäljningssiffror i år jämfört med fjolåret.

Det rapporterar Market som tagit del av rapporten.

”Slår hårt mot oss”

Elon Groups vd och koncernchef Stefan Lebrot medger att situationen är problematisk.

– Lågkonjunkturen och hushållens kostnadskris slår utan tvekan hårt mot oss och andra, säger han till tidningen.

–  Huvudförklaringen är förstås svaga efterfrågan hos konsumenterna och väsentligt lägre försäljning till företag. Nyproduktionen har exempelvis mer eller mindre kraschat, fortsätter vd:n.

Här ökar försäljningen

Samtidigt som försäljningen minskar har kostnaderna skjutit i höjden för Elon och andra aktörer inom handelsbranschen.

Stefan Lebrot konstaterar att ”allt har blivit dyrare”, men ser ändå positivt på framtiden.

Vd:n pekar bland annat på att Elon fortsätter att ta marknadsandelar, trots försäljningstappet.

En annan positiv signal är att årets Black Week-kampanj gav fina resultat för Elon.

– Jämfört med Black Week 2023 ökade vår tv-försäljning med 30 procent, en siffra vi är otroligt stolta över, säger Onur Dogay, CPO på Elon Group, i ett uttalande.

– Elons totala marknadsandel på tv har de senaste åren vuxit från några få procent till tvåsiffrigt och årets Black Week-kampanj hjälper oss att fortsätta den här resan.

Om Elon

- Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

- I Sverige finns idag ca 420 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare.

- Elon bedriver verksamhet i tre affärssegment; Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) och Logistics and Servicec (L&S), har sitt säte i Stockholm, men även verksamhet i Örebro och Kalmar.

- Bolagets aktie (ELON) är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.

Källa: Elon Group

Arkivfoto: PlanetCare resp Alienware

Text: Redaktionen