Framgång för Magdalena Andersson (S)

2023 06 25

Nu kommer ett välkommet besked för Magdalena Andersson.

Bland riksdagspartiernas partiledare är det Centerpartiets Muharrem Demirok som har lägst förtroende bland svenskarna.

Omkring fyra procent har ganska eller mycket högt förtroende för honom.

Bättre ser det ut för Magdalena Andersson (S), där siffran ligger på 50 procent enligt en ny undersökning från GP/Novus.

– Det är skillnad på förtroende och sympati. Man kan ha förtroende för någon även om man tycker att ideologin inte är något som Sverige mår bra av. Och då vill man inte rösta på partiet, säger Torbjörn Sjöström som är vd på Novus.

Kristersson och Åkesson

Efter Socialdemokraternas partiledare följer statsminister Ulf Kristersson (M) och Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.

33 procent av svenskarna har ganska eller mycket stort förtroende för Kristersson, medan motsvarande siffra ligger på 26 procent för Åkesson.

Det är problemet

Betydligt mörkare ser det alltså ut för Centerpartiets nytillträdde partiledare Muharrem Demirok.

Sjöström menar att hans låga förtroendesiffror inte har att göra med att han är okänd.

– Det är Demiroks problem. På grund av turbulensen kring honom, att han inte var tydlig med sin historia, blev han väldigt fort känd, för att inte berätta hela sanningen, säger han till GP.

Busch och Dadgostar

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar hamnar precis efter Jimmie Åkesson på 22 procent och efterföljs av Ebba Busch (KD) med 21 procent och Johan Pehrson (L) med 13 procent.

Därefter kommer Miljöpartiets avgående Per Bolund med 11 procent, Märta Stenevi får 10 procent.

Reagerat starkt

Under den senaste tiden har Magdalena Andersson fått uppmärksamhet då hon reagerat kraftigt på regeringens förslag om att stoppa politiska lotterier.

– Det finns skäl till att överväga om det överhuvudtaget är lämpligt att politiska partier ska vara aktörer på den här marknaden, framhåller finansmarknadsminister Niklas Wykman i ett pressmeddelande.

Oppositionsledaren är inte nöjd med saken.

– Det vi ser nu är en regering som medvetet använder lagstiftningsmakten för att tysta oppositionen. 

– Genom att försöka strypa vår finansiering vill man ge sig på vår förmåga att granska regeringen, har hon sagt enligt SVT.

Foto: M. Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Halva världen utan internet

2025 10 29

Två av världens största molnleverantörer, Amazon AWS och Microsoft Azure, upplever omfattande störningar.

Nu saknar halva världen internet, rapporterar brittiska Daily Mail.

– Enorm molnkrasch lämnar halva världen utan internet, skriver tidningen. 

"Anmälningar väller in"

Enligt sajten Downdetector började problemen omkring 17.30 svensk tid. Det har utlöst omfattande internetavbrott hos mängder av stora företag.

– Anmälningar väller in från användare som inte kan komma åt molnanslutna tjänster, webbplatser och appar, rapporterar Daily Mail.

Flera jättar är beroende av molntjänster från AWS och Azure – bland annat Microsoft 365, Xbox, Outlook, Starbucks, Airbnb, Disney och Netflix,

Miljontals företag

Att AWS och Azure kollapsar samtidigt är särskilt alarmerande. Tillsammans driver företagen en stor del av den globala internetinfrastrukturen. Över fyra miljoner företag använder AWS, inklusive 90 procent av världens största företag, rapporterar Daily Mail.

Flera användare utrycker frustration över internetavbrottet i sociala medier.

– Först AWS och nu ligger Azure nere. Jag älskar när stora företag äger hälften av internet!!! är ett av många exempel på ilskna kommentarer.

Svenska sajter påverkas

Flera svenska sajter påverkas också av internethaveriet, rapporterar Expressen.

Bland annat ligger SAS och Systembolagets hemsidor nere.

Stora flygplatser, exempelvis brittiska Heathrow, har också problem med sina webbplatser. 

Uppgifter: Här är orsaken

Enligt Microsoft, som äger Azure, misstänks problemen ha orsakats av en nyligen genomförd konfigurationsändring.

Det finns ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade.

Både AWS och Azure uppger att de arbetar för att lösa problemen. 

Det är inte första gången som AWS upplever stora problem. Kvällens händelsen markerar det andra avbrottet på kort tid för molnleverantören.

LÄS OCKSÅ:

Rysk krigsförbrytare eliminerad

EU-MINISTER HOTAR: ”Jämna Moskva med marken”

Foto: 

Text: Redaktionen


29 oktober 2025

LARMET: Kina kan stänga av svenska fordon

2025 10 29

Ett stort avslöjande i Norge väcker oro över Kinas inflytande över kinesiskt tillverkade fordon i Norden.

Det norska transportföretaget Rutter ligger bakom avslöjandet.

Under sommaren lät företaget i hemlighet transportera två av sina elbussar till staden Drammen.

De två bussarna valdes noggrant ut: den ena var en europeisk elbuss tillverkad av VDL i Nederländerna, den andra en helt ny kinesisk modell från Yutong.

Syftet var att kontrollera om det kinesiska företaget har kapacitet att fjärrstyra eller kontrollera bussarna som kör på norska vägar, rapporterar Aftonposten.

Svaret kom omedelbart.

Den nederländska bussen kunde inte stoppas av tillverkaren – medan den kinesiska bussen kunde stängas av och ta emot programuppdateringar som fick hela systemet att krascha.

– Man kan jämföra det med sin mobiltelefon. Över en natt får man en ny uppdatering – och sedan är skärmen bara svart, säger Arild Tjomsland, oberoende konsult och särskild rådgivare vid Universitetet i Sørøst-Norge, till tidningen.

Kinesiska bussar kör runt i Sverige

Sverige kan drabbas av samma sak. Flera elbussar i landet ägs av kinesiska företag – bland annat rullar bussar av det kinesiska märket BYD på vägarna i Blekinge.  

Yutong har också försökt etablera sig i Sverige.

Vy Flygbussarna började testköra en eldriven buss från företaget mellan Stockholm och Arlanda tidigare i år, rapporterar sajten Trafikforum.

LÄS MER: Hastighetsgräns införs för fotgängare – så fort får man gå

SIM-korten rycker

Efter avslöjandet har Norge vidtagit åtgärder. Bussarnas SIM-kort har tagits bort för att förhindra fjärrstyrning.

I Danmarks kan liknande åtgärder bli aktuella. Över 260 bussar från Yutong rullar på danska vägar, rapporterar DR.

Det gäller dock att inte stirra sig blind på elbussarna.

Jeppe Gaard, trafikdirektör på transportföretaget Movia, anser att alla fordon med kinesisk elektronik bör undersökas.

– Det handlar om vilken reglering som ska gälla när man skyddar digitala enheter som är tillgängliga via internet, och särskilt när de kommer från kinesiska tillverkare. Det är tydligt att det här är något som alla parter behöver tänka på, säger han till DR.

LÄS OCKSÅ: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor

Foto: President of Russia Office resp wal_172619

Text: Redaktionen