Statsministerns besked: Kommer begränsa biltrafiken
2024 12 06
Biltrafiken i flera av Sveriges största städer kommer att begränsas.
Det meddelar statsminister Ulf Kristersson (M) i dag, torsdag.
– Elektrifiering kommer att lösa en del problem. Men det löser inte det faktum att staden är för mycket gjord för bilar, säger han till Expressen.
”En minst lika stor frihetsupplevelse”
Statsministern vill ha mer cykelvägar och gågator i svenska städer.
Han är öppen med att det kommer att begränsa bilarnas framkomlighet på vägarna.
– Många människor har nog vuxit upp med känslan av att bilen är en frihetssymbol, och jag har all respekt för det.
– Men att kunna strosa fritt i en stad är ju en minst lika stor frihetsupplevelse. I den mån man fixerar sig vid bilen som en frihetssymbol, bara för att den är det om man bor i orter med väldigt stora avstånd, då kan man inte alls ha samma tänkande när man bor mitt inne i en större stad, säger Kristersson till Expressen.
Promenera till jobbet
Statsministern får medhåll av partikollegan Jessica Rosencrantz, som är vice gruppledare för Moderaterna i riksdagen.
– Bilen har en viktig roll i våra städer. Men lika viktigt är att lämna plats åt annat. Som att människor kan strosa fritt, andas frisk luft, ta cykeln eller gå till jobbet. Ulf Kristersson beskriver något viktigt; att stadens behov är andra än landsbygdens, framhåller hon på Twitter.
Förknippas med MP
Att begränsa biltrafiken i Sveriges städer har länge förknippats med en politik som bland annat Miljöpartiet har argumenterat för.
MP vill till exempel förbjuda fossilbilar och inrätta en elbilzon i centrala Stockholm.
– Världen befinner sig i ett klimatnödläge och klimatmålen måste vässas. Genom att fasa ut bensin- och dieselbilarna kan vi halvera klimatutsläppen i Stockholm. På köpet får vi en stad med friskare luft, som är härligare att bo och växa upp i, framhöll Gabrielle Gjerswold, tidigare gruppledare för MP i Stockholm, när förslaget presenterades.
Senast 2026
Miljöpartiet vill att elbilszonen ska finnas på plats senast år 2026.
– Vi vill bygga en stad som domineras av folkliv, istället för motorbuller och parkeringar. En elbilszon i city och Gamla stan är ett första steg på vägen dit. Det är ett viktigt förslag för att skydda våra barns lungor och för att sänka koldioxidutsläppen, kommenterar Lars Strömgren (MP), ledamot i Stockholms kommunfullmäktige.
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet
Text: Redaktionen