Jättebesked från Lidl
2023 06 23
Lidl växer så det knakar på den svenska marknaden.
Det visar butikskedjans senaste bokslut.
Mellan 1 mars 2022 och 28 februari 2023 ökade Lidl omsättningen rejält.
Nettoomsättningen ökade med 2,5 miljarder kronor – från 14,2 miljarder kronor till 16,7 miljarder.
Det är en ökning med 18 procent på årsbasis.
”Ett gott betyg”
– 2022/23 hade vi den största ökningen av omsättning på åtta år. Vi fördubblade vår tillväxttakt i jämförelse med förra året. Och växer betydligt snabbare än övriga marknaden.
– Det visar att konsumenterna uppskattar vårt arbete att erbjuda mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris och är samtidigt ett gott betyg till våra medarbetare och vår affärsmodell, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.
Förändrat köpbeteende
Den nya noteringen innebär att Lidl har växt snabbare än andra aktörer på marknaden i sex år i följd. Omsättningen har fördubblats på sju år.
Bakom framgången ligger en stor förändring hos svenska konsumenter.
I takt med att inflationen har stigit har Lidl blivit den stora vinnaren bland Sveriges matbutiker.
Svenska konsumenter har förändrat sitt köpbeteende, vilket har gynnat lågpriskedjan.
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent.
”Har accelererat”
– Den trend som vi sett under de senaste åren där fler konsumenter bryter sina vanor och rutiner har accelererat under hösten och vintern. Vi har under de senaste månaderna sett en fantastisk tillströmning av nya kunder till våra butiker. Vårt initiativ för att dämpa prisökningarna och bidra till ett minskat tryck på de svenska hushållens plånböcker togs emot väl, säger Jakob Josefsson.
Vidare uppger han att Lidl har en tydlig ambition.
Butikskedjan vill bli ännu större i Sverige.
Nyligen publicerade Lidl en lista med 91 städer där de önskar att etablera sig under de kommande åren.
Det långsiktiga målet är att det ska finnas 300 Lidl-butiker i Sverige.
Text: Redaktionen