UTRIKES: Kraftig brand på färja

2023 06 18

En färja med 120 personer ombord brinner.

Tidigt på söndagen har en färja i Filippinerna fattat eld.

120 personer är ombord på fartyget som går under namnet M/V Esperanza Star, som hade resvägen mellan provinsen Siquijor till Bohol i de centrala delarna av landet.

Kustbevakningen arbetar just nu med att få branden under kontroll och evakuera människor från färjan, rapporterar Al Jazeera.

Det finns ännu inte uppgifter om hur många som räddats eller om det finns några skadade eller döda.

Använder vattenkanon

Bilder och videor visar hur kustbevakningen använder sig av vattenkanoner för att försöka släcka elden.

Bland människorna på färjan finns 65 passagerare och 55 anställda.

Olyckor till havs är ingen ovanlighet i Filippinerna där oväder och bristande underhåll av fartyg kan ställa till det.

Liknande händelse

I mars bröt en eld ut på en färja vid den södra öprovinsen Basilan.

250 personer befann sig på den färjan och 31 personer avled på grund av branden.

– De brändes och hittades inne i fartyget. Men inte allt har inspekterats ännu eftersom fartyget fortfarande är varmt, framhöll guvernören i området efter händelsen.

Förra året

Även i maj förra året skedde en brand på en filippinsk färja.

Sju personer dog då på fartyget MV Mercraft 2 som skulle ta sig från Polilo till Quezon.

5 000 dog

År 1987 skedde en av de värsta olyckorna någonsin som involverat en färja.

Då kolliderade fartyget Dona Paz med ett oljefartyg utanför ön Mindoro.

Omkring 5 000 människor dog i olyckan, uppger CNN.

För många människor befann sig på skeppet, omkring 2 000 människor som var på färjan hade inte listats i dokumenten.

Händelsen har efteråt beskrivits som en nationell tragedi och mycket kritik har riktats mot oljefartyget Vector.

Fartyget har i efterhand bedömts vara odugligt för resor till havs.

Arkivfoto: R. McCue

Text: Redaktionen


Plötsligt möte i Washington – Ruttes träff med Trump väcker frågor

2025 07 13

När NATO-chefen Mark Rutte plötsligt kallas till Washington väcks nya frågor om Trumps nästa drag.

Det står klart att NATO:s generalsekreterare Mark Rutte besöker Washington den 14–15 juli. Samtidigt utlovar USA:s president Donald Trump ett "stort uttalande" om Ryssland.

Även om syftet med Ruttes resa inte offentliggjorts, sker besöket vid en viktig tidpunkt, rapporterar Kyiv Independent.

Besöket sker också i skuggan av en möjlig kursändring i USA:s Ukraina-politik.

– Jag tror att jag kommer att ha ett stort uttalande om Ryssland den 14 juni, säger Trump till NBC News.

– Jag är besviken på Ryssland, men vi får se vad som händer de kommande veckorna.

Nya vapenavtal bakom kulisserna

Trump avslöjar i intervjun att USA och NATO har slutit ett avtal som innebär att amerikanska vapen skickas till alliansen – som sedan levererar dem vidare till Ukraina.

– Vi skickar vapen till NATO, och NATO betalar för dem, 100 procent. Sedan ger NATO vapnen till Ukraina, säger Trump.

Det nya upplägget sägs ha spikats under NATO:s toppmöte i juni, där Trump också visade stöd för att skicka fler Patriot-robotar till Ukraina.

Skärpt ton mot Ryssland

För första gången under sin nuvarande mandatperiod överväger president Donald Trump att godkänna nytt ekonomiskt stöd till Ukraina. Stödet ses enligt flera medier som en möjlig signal riktad mot Moskva.

Samtidigt som Trump skärper tonen mot Rysslands ledare Vladimir Putin och öppnar för nytt stöd till Ukraina, trappar Moskva upp sina attacker mot ukrainska städer och avvisar alla samtal om eldupphör.

Tystnad råder – men signalerna är tydliga

Under sitt Washingtonbesök kommer Mark Rutte även att träffa utrikesminister Marco Rubio, försvarsminister Pete Hegseth och flera kongressledamöter. Men vad mötet med Trump verkligen kommer att mynna ut i är det ännu ingen som vet.

Samtidigt väcker kombinationen av ett stort politiskt besked, nya militära avtal och ett oväntat NATO-besök frågor om vilken riktning USA är på väg mot.

Foto: White House Official

Text: Redaktionen


Svenska bilister varnas – dolt bilproblem ökar

2025 07 13

Allt fler bilister kräver att nya besiktningsregler införs – och nu kan reglerna skärpas.

Det gäller bländande strålkastarljus på bilen. En kombination av ny teknik och svag lagstiftning har gjort att problemet har ökat snabbt de senaste åren.

Lysdioder och LED-lampor har i stor utsträckning ersatt äldre belysningsteknik, som metallhalogen och glödtrådar.

Samtidigt har strålkastarna blivit mindre och placerats högre upp, vilket ökar risken för bländning – även vid halvljus.

– Vi har definitivt ett problem, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till TV4.

Ny lagstiftning krävs

Den nya utvecklingen gör att särskilt förare i lägre fordon, liksom gångtrafikanter och cyklister, lättare bländas – även vid möten där helljuset inte är på.

– Det är hög tid att se över fordonsbelysning. Teknikutvecklingen har gått betydligt snabbare än lagstiftningen, säger Lidestam till samma kanal.

Nya besiktningskrav kan bli verklighet

Transportstyrelsen har sedan i våras arbetat med att ta fram skärpta kontrollregler för bilbesiktningen. Detta då klagomålen strömmat in och de ser att en förändring krävs snarast för att kunna förhindra problemet i framtiden.

Nästa år förväntas de nya riktlinjerna träda i kraft, där lampor som bländar riskerar att underkännas.

Det kan i praktiken innebära att bilägare tvingas justera eller byta ut sina strålkastare.

Inte unikt för Sverige

Problemet med bländande strålkastare är varken nytt eller unikt för Sverige. Flera länder har reagerat på den ökade ljusstyrkan.

Liknande diskussioner förs redan i bland annat Storbritannien, där organisationen Lightmare länge drivit frågan.

De varnar för att bländning ”minskar förarens förmåga att uppfatta faror” och ökar risken för olyckor med utsatta trafikanter.

– Det är en tragedi att det exponentiellt minskande dödstalet i Storbritannien och EU har brutits sedan bländande ljus infördes 2011, betonar Lightmare.

Foto: Evgeny-Tchebotarev

Text: Redaktionen