SVERIGE: Stort fel i Willys-butiker
2023 06 16
Axfood har drabbats av långtgående störningar i verksamheten.
Hyllorna gapar tomma i hela 200 Axfoodbutiker – det vill säga hos Willys och Hemköp.
Där det vanligtvis är fullt av bland annat kaffe, läsk, chips och toalettpapper finns knappt en enda produkt.
Anledningen är leveransproblem från ett automatiserat robotlager i Bålsta, Uppsala län, men Axfood kan inte peka ut specifikt vad problemen beror på.
Snarare tycks det handla om en rad fel som alla påverkar varandra.
– Det här är kanske Europas största automatiserade logistikcenter så det är ingenting man enkelt kan förklara med att det är just det här felet, säger Axfoods presschef Magnus Törnblom till Svenska Dagbladet.
En månad utan lösning
Problemen uppstod redan i maj.
– Det har varit vissa butiker som har haft större leveransproblem än andra där det kan vara så att en del leveranser uteblivit, andra har kommit för sent, sade Magnus Törnblom till Expressen då.
En månad senare är alltså felet fortfarande inte korrigerat.
– Det här är en komplex verksamhet med många led och komplexa processer, säger Axfoods presschef till SvD idag och betonar att man “jobbar intensivt” med utmaningarna.
Står handfallna
Det är företaget Dagab som står för såväl sortiment som inköp och logistik för både Hemköp och Willys.
Butikerna har inget annat val än att använda sig av just Dagab.
Följden har blivit att personalen i butikerna står handfallna inför de kunder som uttrycker sin frustration över att varor inte finns tillgängliga till försäljning.
– Det som hänt är att våra ordrar som vi beställer till er kunder inte blir plockade och blir dom plockade får vi ca 10-20 % av ordern vid leverans. Vi har ca 1800 olika varor som väntar på att få bli plockade och levererade, stod det att läsa på en lapp i en av Stockholms Hemköpbutiker nyligen, framhåller Expressen.
Har floppat
När logistikcenter i fråga öppnade slog Axfood på stora trumman och hade höga förhoppningar.
– Med en kombination av beprövad, modern och innovativ teknik skapar vi en automationslösning som klarar av att hantera varuförsörjningen till Axfoodsfamiljens stora bredd av försäljningskanaler, uttryckte koncernen i juli 2022.
Foto: Willys
Text: Redaktionen