Så får du väskan först av alla när du landat

2023 06 15

Att vänta på väskan vid bagagebandet testar tålamodet för många resenärer.

För en hel del är det den tråkigaste delen av hela resan, särskilt om ens väska är bland de allra sista som dyker upp på bandet.

Otur och tillfälligheter, kanske man tänker om så är fallet.

Men det finns faktiskt sätt att öka chanserna för att just din väska är först ut på rullbandet – så att du därmed kan komma från flygplatsen så fort som möjligt.

Det avslöjar Tomas LoSciuto, som jobbar som gate- och ramppersonal på en amerikansk flygplats och därmed dagligen hanterar transporter av passagerares bagage.

Checka in sent

Enligt flygplatsarbetaren är en av nycklarna att checka in sin resväska så sent som möjligt.

– Väskorna lastas alltid från längs fram till längst bak på väskvagnen, så om du checkar in sist kommer dina väskor att ligga i den sista väskvagnen, säger Tomas Losciuto enligt The Sun.

– Då hamnar de sist på flygplanet och blir de första att lastas av när du når din destination.

Be om klisterlapp

Det finns dock fler knep.

Även sådana som tilltalar resenärer som vill ha större tidsmarginaler än att checka in så sent det går.

Ett är att be flygplatspersonalen att märka väskan med ett klistermärke som indikerar att innehåller i väskan är ömtåligt.

Sådana kan ofta hämtas gratis på många flygplatser.

– Bagage märkta med “ömtåligt” läggs oftast in sist på flygplanen, och följden blir att de kommer först ut på rullbandet, framhåller den brittiska tidningen.

Exklusiv metod

För den som dock verkligen vill försäkra sig om att man får sin väska bland de första finns det en tredje metod.

Det är emellertid en mer exklusiv sådan och finns inte tillgänglig hos alla flygbolag.

En del erbjuder dock möjligheten för passagerare att få sitt bagage prioriterat om man betalar för det.

– Prioriterad bagageservice erbjuds frekventa flygare med viss elitstatus, samt affärs- och förstaklasspassagerare, framhåller resetidskriften Travel and Leisure

– Incheckade väskor märkta med prioritetsetiketter ska tekniskt sett lastas av före andra väskor.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 14

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen