Nya regler på gång – gäller bilägare i Sverige
2023 06 15
Många i landet gör en vanlig miss när det är dags att serva eller laga bilen.
En hel del bilägare väljer en på förhand given verkstad i samband med service eller reparation av fordonet.
Anledningen är en tolkning av nybilsgarantin – som ska täcka eventuella brister som kan hänföras direkt till produktions- eller monteringsfel.
Men i nybilsgarantin finns rättigheter som mängder med bilägare inte känner till, rapporterar SVT.
Vanlig miss
En vanlig miss är den att man får lov att välja vilken verkstad som helst – trots nybilsgarantin.
Detta i enlighet med en EU-lag från 2010 som ämnar att främja konkurrens samt valfrihet bland medlemsländernas bilägare.
Enligt Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, framgår detta dock inte tydligt nog för Sveriges bilägare som därmed missar informationen.
Ett stort problem anser föreningen – som nu försöker driva igenom nya regler för att få till en förändring.
– Vi vill få in det här i varudeklarationen när en nyare begagnad bil säljs och gärna också i köpeavtalet för nya bilar, säger SFVF:s vd Bo Ericsson till SVT.
Går vidare till myndighet
Frågan om att förändra reglerna så att informationen tydligare ska nå bilägarna ligger nu hos Konsumentverket.
Men från auktoriserade märkesverkstäder och återförsäljare är intresset svalt.
Innan det blir ett krav ser de ingen anledning att informera om konkurrensen.
– Det ligger inte på vårt bord att informera om vilka alternativ till oss det finns, säger exempelvis Söderbergs bils servicemarknadschef Mattias Gustafsson till tv-kanalen.
Gäller även vid ägarbyte
Nybilsgarantin är i regel giltig i ett par år – ibland ända upp till sju år beroende på producent.
Den fortsätter gälla även om bilen byter ägare.
– Förutsättningen för att garantin ska gälla under den här perioden är att man utför service enligt det intervall som tillverkaren har bestämt, säger Motormännens tekniksa expert Carl-Erik Stjernvall till Göteborgs-Posten.
Men den måste alltså inte servas på tillverkarens egna verkstäder.
Täcker inte slitage
Var dock uppmärksam på att garantin inte täcker allting.
Slitage ingår inte, och där ingår exempelvis hjulinställning.
– Om man efter en längre tid upptäcker att bilen slitit däcket snett brukar man sällan få hjälp eftersom det ju lika gärna kan vara så att man råkat köra på första bästa trottoarkant utanför bilhallen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Foto: H. Berg
Text: Redaktionen