NY MÄTNING: Löfven och S ökar mest

2021 07 09

Socialdemokraterna ökar mest i den första mätningen att presenteras efter regeringskrisen. 

Demoskopmätningen genomfördes efter att Regeringen Löfven fallit och en stor del av mätningen har också genomförts efter att många av turerna under regeringskrisen ägt rum. Det är därmed den mätning som i nuläget bäst fångar in svenska folkets reaktion på regeringskrisen:

Parti                      Demoskop Juli       Skillnad mot juni

🔴Vänsterpartiet                      9,4      -1,9
🔴Socialdemokraterna       25,2      +1,8
🟢Miljöpartiet                            3,5      +0,2
🟢Centern                                  10,4      -0,2
🟣Liberalerna                             3,5      +0,1
🔵Moderaterna                      21,7      -0,4
🔵Kristdemokraterna            6,1      -0,7
🟡Sverigedemokraterna    19,3     +1,1
 
🔴🟢 S+V+MP+C                    48,5      -0,1
🔵🟡M+KD+SD+L                 50,6     +0,1
 
ANALYS

Att V skulle ha tappat stöd under krisen är delvis en överraskning och för att få en tydlig bild av regeringskrisens påverkan på opinionen behövs fler mätningar. Det kan dock tänkas att det finns en oro hos vänsterväljare att krisen skulle kunna ha lett till M-KD-SD-styre varpå en del V-väljare kan ha gått till S som är det parti som ökar mest. Samtidigt har partiledaren Nooshi Dadgostars popularitet ökat kraftigt. Här är en snabbanalys parti för parti:

✅ V torde ha ökat och fler mätningar behövs för att få klarhet. Kanske har en oro för att regeringskrisen skulle ge en högerregering lett till att en del V-väljare gått till S.

✅ S kan ha framstått som ett parti  som drabbades av andra partiers krav och misstroende vilket kan ha lett till en skjuts uppåt i kombination med att många väljare enligt flera mätningar delar Stefan Löfvens syn på att extraval vore fel väg att gå.

✅ MP ligger stabilt lågt i opinionen.

✅ C ligger fortsatt mycket högt.

✅ L ligger stabilt lågt i opinionen..

✅ M ligger på fortsatt stabila nivåer.  

✅ KD tappar marginellt.

✅ SD ökar tydligt och partiet har haft en hög profil under regeringskrisen med tydligt fokus på att Regeringen Löfven borde röstas bort.  

◾Mätningen är genomförd 29 juni - 7 juli.  

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men mandatmässigt ingår de inte.

Foto: Socialdemokraterna, FB

[yop_poll id="342"]

Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


ICA förvarnar – superpopulär matvara kommer ta slut

2024 12 19

En klassiker till julbordet kan vara i fara.

Varubristen har kommit med sämsta möjliga timing.

Med mindre än en vecka till julafton har folk börjat storhandla till julmiddagen. Det handlas skinka, sill, rödkål, brunkål, lax, prinskorv och köttbullar i mängder.

En plötslig brist hotar dock en av de främsta klassikerna.

Det gäller ansjovis som används i omåttligt populära Janssons frestelse.

"Klart de kommer ta slut"

På Ica har man gått ut och varnat för att lagret av ansjovis håller på att sina i butikerna.

– Det är klart att de kommer att ta slut, säger exempelvis Åsa Wiklund, som driver Ica Nära i Häggenås, till P4 Jämtland.

Igår lade hon ut de sista sju burkarna i kyldisken.

Och ordet om bristen har börjat sprida sig.

– Det här är faktiskt de sista vi har på den förhandsorder vi hade lagt. När ryktet sprider sig har det blivit en större efterfrågan.

Uppmanar: köp inte mer än ni behöver

Bristen råder över stora delar av landet.

Och paniken började framträda redan för en dryg vecka sedan.

– Utbudet av ansjovis är begränsat, vilket kan leda till att vissa butiker har sämre tillgång på produkterna, framhäver Edvin Nestor som är kategorichef på Ica Sverige, till Aftonbladet.

Skälet är att storleken på skarpsillen, som används för att tillverka ansjovis, har varit mindre och därmed orsakat produktionsproblem.

– Vi rekommenderar våra kunder att inte köpa mer ansjovis än vad de behöver, tillägger Edvin Nestor.

LÄS MER: Chockbesked för Aladdinasken 

Näst mest populärt: "Förskräckligt!"

Janssons frestelse är svårslagen på julbordet för svenska folket.

Och den tycks bara öka i popularitet.

I Livsmedelsföretagens undersökning pekas klassikern ut som näst viktigast på hela julbordet och bristen riskerar därför att göra många upprörda.

Thomas Lindqvist, 67, från Norrtälje är en av dem.

Åt helvete – jag menar förskräckligt! Jag visste inte detta. Jag äter hellre Jansson än skinka på julbordet, säger han till Norrtelje Tidning.

LÄS MER: Svenska folket uppmanas – avstå den här klassikern till jul

Foto: Ica-gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen