Dåliga nyheter för alla som gillar räkor

2023 06 09

Kilopriset för räkor kommer att skjuta i höjden. 

Det varnar Sveriges fiskares producentorganisation, SFPO, för.

SFPO är Sveriges största organisation för yrkesfiskare och arbetar för sina medlemmars intresse.

Nu är medlemmarna bekymrade.

Räkfisket riskerar att halveras och priset för räkor kan bli dubbelt så dyrt, rapporterar GP.

Boven i dramat

Yrkesfiskarnas varning grundar sig i de vindkraftsparker till havs som är planerade att byggas utanför  kusten i Göteborg.

Ett projekt som kommer att vara förödande för räkfisket i regionen, enligt yrkesfiskarna.

– Räkbåtar i hela Bohuslän kommer att slås ut, säger Tommy Lang, ordförande för Havs- och kustfiskarnas producentorganisation, till GP.

”Vårt ord väger ingenting”

Enligt Tommy Lang är det placeringen av vindkraftsparkerna som kommer att ställa till det.

–  Vi hade kunnat samsas om ytorna om vindkraftsbolagen håller sig väck från de värdefullaste fiskeplatserna. Då kan vi leva. Nu är det precis tvärtom. Vindkraftsbolagen paxar de bästa platserna. Vårt ord väger ingenting, säger han till GP.

50 procent kan försvinna

Nu går yrkesfiskarna på västkusten ut med en kraftig varning.

Hela 50 procent av det svenska räkfisket riskerar att försvinna om de planerad vindkraftsparkerna på västkusten blir verklighet.

Det skulle även påverka priserna i svenska butiker.

Ett framtida pris för ett kilo räkor beräknas landa på mellan 500 och 600 kronor. I dag är snittpriset 250 kronor.

Länsstyrelsen utreder

Bollen ligger nu hos länsstyrelsen och regeringen.

Länsstyrelsen i Västra Götaland behandlar just nu två tillståndsansökningar för havsbaserad vindkraft utanför Göteborg.

Länsstyrelsens ska sedan meddela regeringen om sina slutsatser. Regeringen väntas därefter fatta ett beslut om tillståndsansökningarna.

Öppet brev till regeringen

Regeringen har tidigare beslutat att ge tillstånd två vindkraftsparker utanför Varberg och Falkenberg, Galene och Kattegatt Syd.

– Vi ger nu grönt ljus för bygget av två nya vindkraftsparker till havs längs västkusten, utanför Varberg och Falkenberg. Totalt rör det sig om ett hundratal vindkraftverk som kommer bidra med fossilfri el i en region med stark tillväxt och stort behov av ny och ren energi, sa statsminister Ulf Kristersson (M) efter beslutet.

Sveriges fiskares producentorganisation utryckte sin besvikelse över beslutet i ett öppet brev till regeringen.

– För svenskt fiskes del innebär besluten att bevilja tillstånd till vindparkerna Kattegatt Syd och Galene ingenting annat än en ren katastrof och ett definitivt slut för fisket i Kattegatt. Vi är extremt besvikna på besluten.

– De områden som nu kan bli föremål för marina vindkraftparker är de bästa fiskeplatserna i Kattegatt, ett havsområde som framöver kommer att bestå av skyddade områden och vindkraftparker – något yrkesfiske kommer inte att kunna bedrivas.

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen