Besked om enorm flygstrejk

2023 06 07

Storbritanniens största flygplats Heathrow står inför en hektisk sommar.  

Drygt 2 000 säkerhetsarbetare har gått ut i strejk mellan juni och augusti, rapporterar Sky News.

Strejken är omfattande, enligt nyhetskanalen.

Följande datum kommer arbetarna att strejka på:

- 24, 25, 28, 29 och 30 juni

- 14-16 juli, 21-24 och 28-31

- 4-7 augusti, 11-14, 18-20 och 24-27

Anledningen till strejken är att säkerhetsarbetarna anser att de får sämre betalt jämfört med arbetare vid andra flygplatser i Storbritannien.

Stora löneskillnader enligt facket

Enligt fackförbundet Unite får arbetarna mellan 65 000 till 85 000 kronor lägre i årslön jämfört med säkerhetsarbetare på Londons två andra flygplatser, Gatwick och Stansted.

Heathrow hävdar å sin sida att uppgifterna inte stämmer.

Populärt resmål för svenskar

Strejken väntas påverka resenärer runt om i världen.

London är ett av världens populäraste resmål och det gäller även för svenska resenärer.

Drygt 450 000 svenskar reser varje år till Storbritanniens huvudstad, enligt sajten londonkoll.se.

I vilken omfattning strejkbeskedet kommer att påverka sommarens resor är oklart.

– Passagerare kan räkna med att vi gör att i vår makt för att minimera strejkens påverkan så att folk kan njuta av sina välförtjänta sommarsemestrar, framhåller Heathrow i ett uttalande.

Samtidigt riktar flygplatsen kritik mot fackförbundet Unite.

– Unite har redan försökt och misslyckats med att störa flygplatsen med onödiga strejker under några av våra mest hektiska dagar. Vi kommer att fortsätta att rusta för att skydda våra resenärer.

”Otroligt rikt företag”

Fackförbundets generalsekreterare Sharon Graham anser att Heathrow har "helt fel prioriteringar".

– Det här är ett otroligt rikt företag som i sommar väntas göra stora vinster och betala ut bonusar till sina chefer.

– Det förväntas också betala ut enorma utdelningar till aktieägarna, men dess arbetare knappt klarar sig och får mycket mindre betalt än arbetare på andra flygplatser, säger Graham enligt Sky News.

Foto: R. Parmly

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen