UPPMANAR: Det här får man absolut inte göra i soprummet

2023 06 05

Svenska folket är bra på att återvinna.

Det visar färsk statistik som TV4 har tagit del av.

Mängden avfall som återvinns har ökat markant sedan 1975 – från 60 till hela 99,1 procent.

Samtidigt går det inte alltid rätt till i de svenska soprummet.

En betydande del av svenska folket står för ett återkommande misstag när avfallet ska källsorteras. Var tredje svensk tror att man får lämna avfall som inte är förpackningar på återvinningsstationer.  

– Vi tar med oss saker som inte är förpackningar och lämnar på återvinningsstationen eller miljörummen hemma, där man bara ska lämna förpackningar, säger Malin Ryding, kommunikationschef på Svenska Förpackningsinsamlingen, FTI, till TV4.

Svenska Förpackningsinsamlingen är ett privatägt aktiebolag som ansvarar för att förpackningar och tidningar samlas in och återvinns.

Det här är en förpackning

På sin hemsida förtydligar FTI vad som räknas som en förpackning.

– En förpackning är någon som har omslutit eller skyddat en vara eller produkt, och det är bara förpackningar som för lämnas till förpackningsinsamling på återvinningsstationer eller i den fastighetsnära insamlingen, framhåller företaget.

Det här får du absolut inte göra

Ett annat problem är när avfall hamnar i fel återvinningskärl, berättar Malin Ryding.

Hon pekar ut ett särskilt misstag som kan få allvarliga konsekvenser.

– Det som absolut inte får hamna fel är batterier. Risken är att det börjar brinna och får vi en brand på en anläggning eller i en bil så förstörs många saker, säger hon till TV4.

Stort stöd för källsortering

I Sverige finns det ett stort stöd för att återvinna.

Nio av tio hushåll anser att det är viktigt att återvinna sina förpackningar, och uppger att de sorterar åtta av tio av hushållets förpackningar, rapporterar FTI.

Alla förpackningar av plast, såväl hårda som mjuka, ska lämnas till återvinning.

– Om det finns insamling av plastförpackningar vid eller i din fastighet kan du lämna dem där. På många av kommunernas bemannade återvinningscentraler står också insamlingsbehållare för återvinning av förpackningar, framhåller sajten sopor.nu.

Foto: Alicia Fagerving

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 07

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen


Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen