Bankkunder luras – anmälningar väller in
2023 06 06
Antalet anmälningar kopplat till bankärenden fullkomligt väller in.
Förtvivlade bankkunder söker hjälp hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, på grund av omfattande lurendrejeri.
Situationen är värre än på länge, rapporterar Sveriges Radio.
Varnar: "Tar aldrig semester"
Sveriges storbanker, SEB, Nordea, Swedbank och Handelsbanken, varnar alla sina kunder för bedragare som försöker komma åt kundernas pengar.
– Var på din vakt, skriver bland annat Handelsbanken på sin hemsida.
– Bedragarna tar tyvärr aldrig semester, framhåller Nordea på sin sajt.
Anmälningarna skenar
Men trots storbankernas varningar är det fortfarande många kunder som luras.
Antalet anmälningar om bedrägeri till ARN har fullständigt skenat de senaste åren.
Förra året kom 1 700 bankärenden in till nämnden. Dubbelt så många som året innan enligt SR.
Drygt hälften gällde obehöriga transaktioner.
– Det vi ser är en kraftig ökning som handlar om obehöriga transaktioner, olika former av bedrägerier där folk lurats att lämna ut koder eller inloggningsuppgifter till sina bankkonton, säger Marcus Isgren, chef på ARN, till radiokanalen.
Ser ut att slå rekordet
Redan nu tyder det mesta på att trenden håller i sig. I april hade 800 anmälningar kommit in.
Och värst utsatta är äldre personer, någonting som bedragarna inte är sena att utnyttja.
– Så kallade “mum and dad frauds” är just nu vanliga. Bedrägeriet går ut på att du kontaktas via sms av någon som utger sig för att vara ditt barn eller barnbarn, varnar Handelsbanken på sin webbplats.
– I meddelandet står det till exempel att barnet tappat sin mobil och behöver hjälp med att göra en brådskande betalning.
Dom förändrar rekommendation
Huruvida det går att få tillbaka beloppet beror på hur oaktsam man varit.
Ibland kan personen som blivit lurad behöva stå för alltihop.
Men en HD-dom förra sommaren om hur bankerna ska resonera om oaktsamhet har gjort att ARN förändrat sin rekommendation till bankerna.
Det har också gjort att fler vågar anmäla, enligt Marcus Isgren.
– Vad vi ser i våra ärenden är att det är äldre bedrägerier som kommer tillbaka nu. Det kan vara så att många inte vågat anmäla, känt en skam eller inte velat lyfta att man blivit lurad.
Kontakta bank och polis
Om du blivit utsatt för ett bedrägeri ska du alltid kontakta din bank omedelbart.
Bankerna uppmanar också att göra en polisanmälan på polisen.se eller ringa 114 14 vid en sådan händelse.
Foto: Bank ID
Text: Redaktionen