Flygbolag ska väga passagerare – innan man går på planet

2023 06 02

Hur mycket flygpassagerarna väger är av största vikt för säkerhet och planering av flygresor.

Det framhåller det statliga flygbolaget Air New Zealand som nu blir ett av de första bolagen som ska väga sina passagerare innan de stiger på flygplanen.

Vid utrikesresor

– Vi väger allt som ska på flygplanet.

– Allt från flygplansmaten till resväskorna.

Det säger lastningskontrollanten Alastair James vid Air New Zealand till AP.

Flygbolaget har redan tidigare vägt passagerare vid inrikesresor men nu ska man ta steget och även väga in resenärerna vid utrikesresor.

Innan ombordstigning

Tanken är att passagerarna ska stiga upp på vågen innan de går ombord på flygplanet.

Redan i dag behöver flygbolagen göra uppskattning över hur mycket passagerarna väger men det finns oro för att medelvikten har ökat.

– I nuläget bedömer myndigheterna att personer över 13 år väger 86 kilo inklusive deras resväska, rapporterar AP.

– 2004 höjde myndigheterna beräkningen av medelvikten från 77 kilo till 86.

Men för att få en tydligare bild vill man nu ta till den drastiska metoden att väga resenärerna live innan de går på planet.

Skapar oro bland resenärer

Tanken är att man inledningsvis ska väga 10 000 passagerare för att få fram bättre statistik.

Uppgifterna skapar oro bland resenärer kring att deras vikt ska framgå av stora siffror som alla kan se när de stiger upp på vågen.

Men Air New Zealand lovar att så inte kommer att bli fallet.

– Det kommer inte att finnas några synliga sifferdisplayer någonstans, lovar flygbolaget.

Kan avböja

Vikten kommer till och med att hållas anonym för personalen vid säkerhetskontrollen och även för Air News Zealands personal.

Och om någon tycker att det är obehagligt så finns det möjlighet att avböja. Men man hoppas att de flesta ska säga ja till vägningen.

– Det är enkelt, det är frivilligt och man hjälper oss att flyga säkrare, säger Alastair James.

Väger allt mer

Nya Zealands hälsostatistik indikerar att en vuxen invånare har ökat från faktor 31 till faktor 34 för det senast uppmätta året.

Foto: I. Yunmai

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 20

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, förklarar Swedbanks chefsekonom Anna Bremam i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen