TOPPLISTA: Detta önskar sig Sveriges mammor på Mors Dag

2023 05 28

77 procent av svenska folket firar Mors Dag i dag och totalt ger man bort presenter för 1,25 miljarder kronor.

Och det finns en tydlig topplista för vad Sveriges mammor önskar sig i Mors Dagpresent.

Köper för 230 kronor

Detta framgår av Svensk Handels stora Mors Dag-undersökning 2023 som även visar hur mycket pengar männen spenderar i genomsnitt på Mors Dag-presenter till mammorna.

– Män lägger i genomsnitt drygt 230 kronor på Mors dag-presenter, rapporterar Svensk Handel.

Det är 50 kronor mer än kvinnorna som i genomsnitt spenderar cirka 180 kronor.

– Det högre genomsnittet för män beror till stor del på att många män har fler att fira.

– Både sina egna mammor och mamman till deras egna barn, förklarar Svensk Handel.

Skickar blommor

De allra flesta tänker uppmärksamma Mors Dag med hjälp av blommor. Och det är faktiskt fler som skickar blommor än som själva dyker upp vid firandet.

Det har att göra med avståndet i Sveriges avlånga land och en del använder sig helt enkelt av blomsterbud.

31 procent ger blommor i present jämfört med 28 procent som firar genom att träffas rent fysiskt.

Bjuden på middag

Men tittar man på 12-i-topp-listan över vad mammorna själva önskar sig så kommer blommor först på tredje plats.

Allra högst upp på Sveriges mammors önskelista för Mors Dag befinner sig barnen själva.

Mammorna vill helt enkelt träffa sina barn och i många fall handlar det om att man vill att barnen ska komma på besök.

Och ska det bli en riktig fullträff så bör man bjuda mamma på middag – antingen hemma hos barnen eller ute på restaurang.

För på en stark andraplats på mammornas önskelista i Mors Dag-present finns nämligen att bli bjuden på middag.

Hela topplistan

Här är hela topplistan för vad Sveriges mammor önskar sig i Mors Dag-present enligt Svensk Handels stora undersökning i maj 2023.

1, (41 %) Träffa mina barn

2, (36 %) Bli bjuden på middag

3, (25 %) Få blommor

4, (13 %) Önskar ingenting

5, (13 %) Choklad och andra sötsaker

6, (12 %) Höras på telefon eller videosamtal

7, (10 %) Önskar hjälp med något praktiskt

8, (9 %) Smycken

9, (7 %) Vin eller annan dryck

10, 6( %) Skönhetsprodukter

11, (5 %) Kläder eller skor

12, (4 %) Böcker eller annan läsning

Kaffe på sängen kvalar inte in på topplistan.

Foto: N. Bingle

Text: Redaktionen 


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 04 30

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


LARMET: Stor matkedja i Sverige förutspås lägga ned helt

2025 05 01

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, lovade under förra året “omfattande satsningar” för kunderna.

Bakgrunden till löftet var till stor del det omtalade förvärvet av City Gross.

Men det första halvåret med tillskottet har varit dyster läsning för matjätten. Under årets första kvartal backade kedjan 118 miljoner kronor.

Och enligt Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, lever City Gross på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna lägger ned helt.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

Byter ut mot Willys

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

Bedömningen har året efter förvärvet inte ändrats. Särskilt inte eftersom Axfood har börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker istället.

Bland annat har så skett i Bromma och Borlänge.

Det här är ett läge som passar vårt koncept. Willys kommer att vara ett attraktivt alternativ för kunder som prioriterar snabb och smidig handling till låga priser, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys, om att kedjan tar över City Gross butikslokaler på Stora Tuna i Borlänge.

"Kommer inte leva vidare"

Enligt Ulf Johansson skickar det signaler om att Axfood inte litar på City Gross.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke, säger handelsprofessorn.

Även analysföretaget Yougov pekar på utmaningar, inte minst gällande en låg kundlojalitet. Mindre än 20 procent av svenska folket handlar på City Gross, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt, och största utmaningen blir att behålla befintliga kunder.

Sänker priserna

Förra veckan meddelade City Gross att man går fram med en omfattande prissänkning.

Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, sade Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i fredags.

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige. Beslutet kommer efter att kedjan gjort en “en omfattande prisöversyn”.

Förra året pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja av oberoende sajten Matpriskollen.

LÄS MER: Miljardförlust för Coop – butiker i fara

Foto: Gustav Kaiser, Axfood

Text: Redaktionen