SVERIGE: Tre jobb med mycket goda framtidsutsikter

2023 05 27

Den artificiella intelligensens framfart kräver olika kompetenser.

AI har blivit ett av de mest omdebatterade fenomenen på senare år.

Chat GPT och andra chattrobotar får enorm uppmärksamhet, och många pekar på artificiell intelligens som en av de största tekniska utvecklingarna någonsin.

I takt med utvecklingen kommer även efterfrågan på nya kompetenser, och experter som SVT pratat med lyfter fram tre jobb som har mycket goda framtidsutsikter.

Jobben som väntas behövas är it-säkerhetsspecialister, maskininlärningsingenjörer och psykoterapeuter.

“Kommer att behövas”

De två förstnämnda jobben har en tydlig koppling till AI, men även psykoterapeuter lyfts fram som ett stort framtida behov.

Detta eftersom det handlar om någonting som AI inte har samma tillgång till.

– Människor är bättre på att vara empatiska – så yrken som terapeut eller personlig coach kommer att behövas, säger Hedvig Kjellström på KTH.

Större efterfrågan

Redan nu märker Arbetsförmedlingen att det finns en större efterfrågan på kunskaper inom AI.

– Man ser att nya kompetenser kopplade till AI efterfrågas allt mer i våra jobbannonser. ”Automatiserade analyser” och ”maskininlärning” är ord som förekommer mer, säger Kerstin Eriksson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Gått ut med varning

Efter den senaste tidens utveckling har flera forskare och experter inom området gått ut med varningar angående AI.

Institutionen Future of Life har bland annat publicerat ett öppet brev som 1880 personer undertecknat.

“Slutliga katastrofen”

En som skrivit under är den svenska matematikprofessorn Olle Häggström, som menar att utvecklingen kan få stora konsekvenser.

– Den ultimata risken, som kan komma tidigare än vi tror, är att vi skapar en AGI, en artificiell generell intelligens, som kan tävla med människan eller till och med överträffa med att ta makten över fortsatta händelseförlopp. Då kan det leda till den totala slutliga katastrofen: slutet för homo sapiens, säger han till DN.

Foto: M. Björk

Text: Redaktionen 


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen