Skrämmande uppgifter för ryska folket – svävar i livsfara

2023 05 18

Den 22 februari 2022 fattade Rysslands diktator Vladimir Putin ett ödesdigert beslut.

Han bestämde sig för att invadera grannlandet Ukraina.

Västvärlden reagerade snabbt.

Under krigets gång har massiva sanktionspaket riktats mot Ryssland.

Bland annat har landet stoppats från att importera viktiga komponenter från väst.

Importstoppet har slagit hårt mot Ryssland. Det märks inte minst i landets flygindustri.

– Ryska flygbolag utförde över 2 000 flygningar med utgångna delar under 2022, rapporterar oberoende Moscow Times.

Tidningen hänvisar till ett uttalande från Viktor Basargin, chef för den ryska transportmyndigheten.

”Är omöjligt”

– Vi har registrerat flera överträdelser. Flygplan kör med utgången utrustning, vilket direkt påverkar flygsäkerheten, uppges Basargin ha sagt under ett anförande bakom stängda dörrar i den ryska statsduman.  

– Vissa specifika komponenter är helt enkelt omöjligt att få tag på, tillade han.

Order till anställda

Men den ryska staten har ignorerat varningen.

Trots stora säkerhetsbrister fortsätter de ryska flygningarna. 

Och den ryska statspropagandan gör sitt för att mörka säkerhetsbristerna.

Den senaste veckan har flera oberoende medier rapporterar om hur landets största flygbolag – statligt ägda Russian Airlines – försöker tysta sina anställda.

– Rysslands största flygbolag har bett sina anställda att rapportera in färre fel för att hålla flygsiffran uppe, framhåller Moscow Times.  

Stängt luftrum

Efter den ryska invasionen av Ukraina har samtliga EU-länder stängt sitt luftrum för ryska flygplan.

Förbudet trädde i kraft den 28 februari 2022.

– Bland annat innebär det att flygplan som är registrerade i Ryssland eller som ägs eller kontrolleras av ryska företag eller privatpersoner inte kan flyga över något EU-medlemsland, uppger Transportstyrelsen.

Undantags kan göras vid särskilda händelser.

– Det finns undantag för nödsituationer som kan medges efter ansökan till Transportstyrelsen för svenskt luftrum, skriver myndigheten

Foto: L. Yip President of Russia Office

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Lågprisbutiker stoppas i Sverige

2024 12 20

Bland Sveriges 290 kommuner saknar mer än var tredje en lågprisbutik.

Totalt saknar 102 kommuner ett lågprisalternativ till de etablerade matbutikerna.

Det fastslår Konkurrensverket i en rapport.

– Det innebär att cirka en miljon invånare inte har tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, framhåller myndigheten.

I rapporten redovisas även en kartläggning av hur matbutikerna är lokaliserade i Sverige. För många konsumenter är valfriheten begränsad, eftersom den näst närmaste butiken tillhör samma koncern som den närmaste.

– Det innebär att utbudet av varor och de priser som erbjuds kan vara i stort sett identiska då vissa dagligvaruaktörer har central prissättning, fastslår Konkurrensverket.

Vidare skriver myndigheten att frånvaron av olika dagligvaruaktörer och av lågpriskoncept kan begränsa konkurrensen samt på sikt även konsumenternas valmöjligheter.

Lågprisbutiker stoppas

Trots att en miljon invånare saknar ett lågprisalternativ stoppas många lågprisbutiker från att etablera sig i svenska kommuner.

Det rapporterar DN med hänvisning till en rapport från regeringens industrisamordnare Kristina Alvendal.

–  En del kommuner säger rent ut att ”vi behöver inget lågpris” och en del säger ”här ska vi inte ha livsmedel, det är fel placering”, säger Alvendal till DN.

– En tredje aspekt är att när kommuner i dag planerar för en ny stadsdel eller nya kvarter så planerar de inte in tillräckligt stora lokaler i bottenvåningen, så det finns helt enkelt inte plats.

”Väldigt frustrerande”

Lågpriskedjan Willys är en av flera aktörer som hindras av kommunerna.

– Det är väldigt frustrerande eftersom vi dagligen får samtal från kunder som vädjar om att vi ska etablera oss, där vi kan göra skillnad för deras vardag och ekonomi, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.

– Det finns platser där vi försökt etablera oss i 5–10 år, vi har kämpat och kämpat för att få komma dit, men man kommer hela tiden med nya hinder.

Foto: D. Kydd

Text: Redaktionen