Finansministern är förbluffad
2023 05 10
Flera oljejättar har uttryckt bestörtning över att regeringen nu fattat beslut om att sänka reduktionsplikten.
Sänkningen planeras till sex procent och spås ge 5,50 kronor billigare diesel nästa år.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, sade dock Preems presschef Dani Backsteg till Svenska Dagbladet i måndags.
Förvånad minister
Tonläget slår finansminister Elisabeth Svantesson (M) med häpnad, som nu uttrycker att hon är förvånad över tonläget.
– De använder ju argumentet “oj, nu är det jobbigt och nu måste vi ställa om”. Men de har vetat det här länge, säger Svantesson idag enligt samma tidning.
Uppmaningen: “Ta ansvar”
Finansministern betonar att flera av Tidöavtalspartierna med god framförhållning aviserat att ett sådant beslut varit på gång.
Hon uppmanar nu oljejättarna att “ta ansvar”.
– Alla aktörer måste göra allt vad de kan för att inte ta ut några som helst överpriser, inte höja priser i onödan, säger Elisabeth Svantesson.
Inget löfte
I samband med beskedet om sänkt reduktionsplikt öppnade regeringen och SD också för att bränslepriserna kan sjunka ännu mer än just 5,50 kronor.
– För 2025 respektive 2026 kan dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre med de nya nivåerna jämfört med om vi inte gör något med reduktionsplikten, var beskedet som de fyra partierna gav under helgen.
På måndagen lade dock statsminister Ulf Kristersson i handbromsen och menade att det inte är ett löfte – utan ett räkneexempel.
Kan tvingas ransonera
En stor oro bland bränslebolagen är att sänkt reduktionsplikt i värsta fall kan leda till dieselbrist i landet.
Då kan det bli aktuellt med ransonering.
– En kraftigt sänkt reduktionsplikt innebär att vi för över efterfrågan till fossila produkter. Det finns en faktisk risk att vi inte kan trygga försörjningen av drivmedel i Sverige, säger Dani Backteg till Expressen.
“Kan bli tight”
Bensinkedjan Circle K är inne på samma spår när det gäller just dieseln.
– Det kan bli tight för den, absolut. Det är inte så att det finns ett överutbud av diesel på marknaden, säger Lennart Olsson som har ansvaret för drivmedelsprissättning och biodrivmedel på kedjan.
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet
Text: Redaktionen