Sverige levererar stort styrkebesked mot Putin

2023 05 08

Sedan invasionen av Ukraina har Vladimir Putin blivit en internationell paria.

Få länder vill ha särskilt mycket med Ryssland att göra sedan diktatorn beordrade sina trupper över den ukrainska gränsen förra året.

Sanktionerna mot Putinregimen har haglat – och för blott en månad sedan införde EU sitt tionde sanktionspaket.

Åtgärder som Putin erkänner kan slå hårt mot Ryssland som land.

– De olagliga restriktionerna som ålagts den ryska ekonomin kan verkligen ha en negativ inverkan på den på medellång sikt, medgav den ryska ledaren i en tv-kommentar i mars enligt statliga nyhetskanalen TASS.

Sverige bäst i klassen

Och på den här fronten spänner Sverige musklerna rejält.

Faktum är att man är bäst i klassen.

Inget annat EU-land har minskat sin varuimport från Ryssland procentuellt lika mycket som Sverige – som har strypt importen med 90 procent.

Det är en tydlig trend att svenska företag minskar sin import från Ryssland. Sedan krigets start har importen har gått ner månad för månad och är snart helt utraderad om trenden fortsätter, säger Kommerskollegiums analytiker Nils Norell i ett pressmeddelande.

Tolv länder ökar importen

Räknat i pengar innebär Sveriges siffror en minskning från 2,3 miljarder euro till 240 miljoner euro.

När det gäller EU som helhet är minskningen dock betydligt lägre – importen har enbart sjunkit med fem procent mellan mars 2022 och februari 2023 jämfört med motsvarande period året före.

Nedanstående tolv länder har till och med ökat sin import om man räknar in olja och gas, vilket framgår i Eurostats och Kommerskollegiums rapport.

- Italien

- Frankrike

- Kroatien

- Spanien

- Slovakien

- Belgien

- Österrike

- Bulgarien

- Grekland

- Ungern

- Cypern

- Slovenien

Stort beroende

Det ser något annorlunda ut om man räknar bort importen av olja och gas, men det räcker ändå inte för att förklara hela bilden.

– Till viss del kan den skilda utvecklingen förklaras av att flera EU-länder har haft och har ett stort beroende av rysk olja och gas, som präglats av kraftiga prisökningar, säger Nils Norell.

– Utöver detta har länderna haft olika svårt att byta leverantörer även för andra varor och väljer därför att fortsätta importera ryska varor som inte omfattas av sanktionerna. 

65 procent mindre export

Sett till exporten levererar Sverige idag 65 procent mindre än före kriget.

Det placerar Sverige på en sjätteplats efter Malta, Luxemburg, Tjeckien, Rumänien och Danmark.

Totalt sett har EU:s samlade export till Ryssland minskat med 48 procent.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen