Utfärdar skarp kebabvarning: Kan innebära livsfara

2023 04 28

En kraftfull varning har utfärdats efter att en stor mängd kebabrestauranger misslyckats med att deklarera vad maten innehåller.

Direkta konsekvenser skulle kunna vara allergiska chocker, andningsuppehåll och ren livsfara för ovetande allergiker.

89 analyser: "Väldigt allvarligt"

Upptäckten gjordes efter att Miljöförvaltningen i Malmö utfört 89 analyser på 30 kebaber inköpta från 20 olika butiker, restauranger och grossister, rapporterar Sydsvenskan och SVT Skåne.

I var tredje kebab fanns odeklarerade allergener.

– Det här är väldigt allvarligt. Kebab är Malmös nationalrätt, uttrycker Maria Svensson som är enhetschef på Miljöförvaltningen.

"Jättesvårt att andas"

Även Mikael Ewing, livsmedelsinspektör i staden, förfäras av upptäckten.

Han påpekar dessutom att de tog ganska få prover, vilket gör att man hittade så pass många brister än mer alarmerande.

– Odeklarerade allergener kan leda till en allergisk reaktion. Man kan bli så illa däran att man får väldigt ont i magen, kräks eller får jättesvårt att andas, säger inspektören till SVT.

Tre ämnen

Senap, selleri och mjölk var de tre odeklarerade allergenerna som Miljöförvaltningen hittade.

Samtliga upptäcktes hos restauranger och grossister, medan butikerna hade en korrekt ingrediensförteckning. En del produkter har nu förbjudits och försäljare har tvingats slänga eller skicka tillbaka varor.

Att krogbesökare i Malmö har drabbats av allergiska chocker har hänt förr. Då har det handlat om nötter, berättar Maria Svensson.

– Men det kan vara lika allvarligt om någon som är allergisk mot till exempel senap får i sig senap, som vi hittade i flera av våra kebabprover.

Inte ovanligt med överkänslighet

Att lida av överkänslighet mot mat är inte ovanligt bland befolkningen i Sverige.

Drygt 15 procent är drabbade av just detta, enligt Livsmedelsverket.

– Det kan till exempel vara allergi, celiaki, laktosintolerans eller någon annan överkänslighetsreaktion, framhåller myndigheten på sin webbplats.

"Måste få reda på"

Livsmedelsverket betonar att allergiker alltid ska läsa ingrediensförteckningen. Även för livsmedel som man handlar ofta, eftersom det ibland förändras.

I det här fallet skulle dock exempelvis senapsallergiker få i sig ämnet ändå – eftersom konsumenten alltså inte hade någon möjlighet att ta del av informationen.

– Kunden måste få reda på vilken allergen som finns i förpackningen och produkten, klargör Mikael Ewing.

Foto: Anima Visual

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen