EKONOMI: Chockfaktura skickas ut till många hushåll med bil

2023 04 25

Fakturor med tillägg i tusenkronorsklassen drabbar nu många bilister i Sverige.

Det handlar om hushåll som äger sin bil i form av ett leasingavtal – det vill säga att man hyr bilen från en bilförsäljare under ett visst antal år.

Ett stort antal kunder har fått se sina fakturor öka med uppemot 1 000 kronor per månad, rapporterar Sveriges Radio.

Det vill säga helt andra summor än vad som var fallet när avtalet inleddes och som många leasingtagare inte har planerat för.

Kostar att bryta avtal

Anledningen till den anmärkningsvärda kostnadsökningen beror på att Riksbankens ränteökning nått tre procent.

– Bryta leasingavtal i förtid går att göra, men tyvärr kostar det ofta lite pengar, säger Emil Ellertz, försäljningschef på Bilhallen i Sundsvall.

Anmälningar ökat med 300 procent

Leasingräntan är en avgift som räknas in i det avtal som skrivs mellan leasingtagare och bilförsäljaren.

Det görs på det sättet eftersom att finansbolaget, som är den som äger bilen, har lånat pengar av Riksbanken för att köpa bilen av leverantörerna.

Men det framgår inte alltid att räntan är rörlig, vilket har fått missnöjet bland kunder att fullständigt skjuta i höjden.

300 procent har anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ökat sedan förra året.

– Vi tycker att det är jättetråkigt men försöker hjälpa våra kunder så gott det går, säger Emil Ellertz till radion.

Enorm intresseökning

Att privatleasa sin bil har växt enormt i popularitet de senaste åren. Under en tioårsperiod ökade andelen från 5 till 51 procent och enbart mellan 2020 och 2021 ökade privatleasingen med 22 procent, enligt Expressen.

– Särskilt stark är privatleasingen på elbilsmarknaden, hela 68 procent av alla nyregistrerade elbilar 2021 privatleasades, framhåller tidningen.

Största aktören

Störst på privatleasing i Sverige under 2021 var Kia. Av företagets totala försäljning utgjordes 72 procent av privatleasing.

– Vi utvecklar hela tiden fler möjliga alternativ för kunden att äga eller leasa sin bil, men tror fortsatt att olika former av privatleasing kommer att vara det som våra kunder väljer i hög grad, säger Kias kommunikationschef David Lilja.

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


NYTT LAND VARNAR: 10 000 ryska soldater på väg

2025 06 05

Ryssland vill stationera ytterligare 10 000 soldater i Transnistrien, en utbrytarstat i östra Moldavien som får ekonomiskt och militärt bistånd från Moskva.

Det framhåller Moldaviens premiärminister Dorin Recean. Han hänvisar till underrättelseuppgifter som slår fast att Ryssland ”vill befästa sin militära närvaro i Transnistrien”.

Enligt samma uppgifter försöker Ryssland påverka Moldaviens kommande parlamentsval i september. Moskvas förhoppning är att en ryssvänlig regering kommer tillåta stora truppförflyttningar till Transnistrien.

– Detta är en enorm ansträngning för att undergräva den moldaviska demokratin, säger Dorin Recean till Financial Times.

– Man kan också föreställa sig vilket tryck 10 000 soldater skulle sätta på sydvästra Ukraina. Dessutom skulle de vara stationerade nära Rumänien, som är ett Natoland, fortsätter premiärministern.

Varningen: ”Kan stärka sitt grepp”

Ryska soldater har varit stationerade i Transnistrien sedan början av 1990-talet, då regionen hävdade självständighet från Moldavien.

Men under 2000-talet har Rysslands militära närvaro stadigt minskat. I dag uppgår den ryska styrkan till cirka 1 500 soldater. De flesta av soldaterna är dock lokalinvånare. Endast en handfull har skickats från det ryska fastlandet.

– För närvarande är deras styrkor nästintill betydelselösa. Men med en större militär närvaro i Transnistrien, som en ryssvänlig regering kan tillåta, kan de stärka sitt grepp, varnar premiärminister Dorin Recean.

”Moldavien näst på tur”

Flera västländer har varnat för att Ryssland kan vända blicken mot Moldavien om kriget i Ukraina slutar i rysk favör.

Om Ukraina faller står Moldavien näst på tur, hävdade Tysklands dåvarande utrikesminister Annalena Baerbock när hon besökte landet i höstas.

– Det är tydligt vad det moldaviska folkets största bekymmer är. Om Ukraina faller så står Moldavien näst på tur, sade Baerbock på en gemensam pressträff med Moldaviens president Maia Sandu.

En högt uppsatt försvarschef inom Nato har också pekat ut Moldavien som Rysslands nästa mål.

LÄS MER HÄR: NATO-general pekar ut land – ”Kommer att attackeras av Putin”

Foto: 

Text: Redaktionen


Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna

2025 06 05

Förtroendet för Swedbank är i botten.

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.

I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.

Särskilt missnöje med Swedbank

När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.

Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari. 

Vd:n utlovar förändring

Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.

Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.

Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.

Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.

– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Lägger ner flera kontor

Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.

Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.

– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen