SD kan lämna regeringssamarbetet

2023 04 21

Sverigedemokraterna kräver att regeringen stoppar EU:s nya migrationspakt.  

Om inte regeringen gör något, så kommer SD att agera.

Partiet kan till och med tänka sig att lämna samarbetet med regeringen.

Det uppger partitoppen Mattias Karlsson i ett uttalande.

– Regeringen måste stoppa ”Migrantpakten” i EU-parlamentets tappning, utformad av den svenske moderaten Tomas Tobé. Om inte så har jag svårt att se hur grunden för vårt samarbete skall kunna bestå, framhåller Karlsson i ett inlägg på Twitter.

Mycket kritiska

SD har tidigare riktat hård kritik mot det nya EU-förslaget som innebär att en gemensam migrationspolitisk etableras för samtliga medlemsländer.

Moderaternas EU-parlamentariker Tomas Tobé har varit chefsförhandlare i arbetet.

Han anser att migrationspakten är bra för Sverige och kommer att innebära större kontroll vid den yttre gränsen.

– Vill man uppnå lägre invandring i Sverige då är det en ganska dålig idé att motarbeta en gemensam europeisk migrationspolitik, sa han till SR Ekot under torsdagen.

SD:s EU-parlamentariker Charlie Weimer håller inte med.

– Att öppna upp för en lag som ger EU-kommissionen möjlighet att diktera migrantkvoten till Sverige anser jag är helt fel väg att gå och kommer skapa problem för svenska regeringar framöver, framhöll han i en debatt med Tobé i SVT:s Aktuellt på torsdagskvällen.

Röstades igenom

Migrationspaktens röstades igenom med en klar majoritet i EU-parlamentet i torsdags.

Beslutet innebär att slutförhandlingar kan inledas när samtliga medlemsländer i EU:s ministerråd har enats.

Om de når en överenskommelse väntas förslaget träda i kraft under början av 2024.

Det är dock inte bara SD som kritiserar den nya migrationspakten.

Även Vänsterpartiet utrycker sig kritiskt.

– Det handlar bland annat om rättsosäkra snabbkontroller vid gränserna och en utökad möjlighet att placera människor i förvar. Vi kommer att få se fler fängelseliknande läger som de som redan finns i Grekland, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk i ett pressmeddelande.

Text: Redaktionen


Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

2025 04 29

Det omtalade mineralavtalet mellan USA och Ukraina skulle betala tillbaka för pengarna amerikanerna bidragit med i kriget.

Det hävdade USA:s president Donald Trump tidigare i år.

– Vi kommer att få tillbaka våra pengar eftersom det helt enkelt inte är rättvist. Och vi får se, men jag tror att vi är ganska nära en överenskommelse, och vi borde vara nära en överenskommelse, sade Trump på en konferens i februari.

Vändningen: kravet ryker

Nu framkommer att USA inte kommer att begära att Ukraina ska återbetala tidigare bistånd via mineralavtalet, vilket fram till nyligen förespråkats av Trump.

Det bekräftar Ukrainas premiärminister Denys Shmyhal i ett uttalande, rapporterar Kyiv Post.

– Överenskommelser har nåtts om att avtalet inte inkluderar bistånd som tillhandahållits före undertecknandet, framhåller premiärministern på Telegram.

Kyivs "röda linjer"

Denys Shmyhal antyder också att framsteg görs i att få fram ett avtal och att de juridiska teamen i både Ukraina och USA arbetar för att sätta villkoren.

Han säger också att Kyiv har deklarerat Ukrainas “röda linjer” gentemot USA.

– Juridiska team arbetar med avtalet. Vi gör goda framsteg. Det viktigaste är att vi tydligt har definierat våra röda linjer, avtalet måste uppfylla europeiska skyldigheter och inte heller strida mot Ukrainas konstitution och lagstiftning, uppger Shmyhal.

LÄS MER: Ny överenskommelse på gång – för att “trotsa Trump”

Ukraina: sanktioner avbryts inte

Tidigare har det kommunicerats att Ukrainas EU-ansökan inte ska hindras av det mineralavtal som upprättas mellan USA och det krigsdrabbade landet.

Även ett återuppbyggande av Ukraina finns med  i diskussionerna.

– Ukraina kommer att fortsätta att få stöd från partners, försäkrar Denys Shmyhal.

Han tillägger att länderna dessutom är överens om att USA:s sanktioner mot Ryssland inte ska upphöra.

Sanktioner mot Ryssland är fortfarande ett viktigt påtryckningsmedel, eftersom angriparen ständigt försöker försvaga dem. Vi är överens i den här frågan

LÄS MER: Expert befarar skräckbesked från USA: “Det här är slutet”

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Nytt krav i besiktningen på gång – gäller alla bilar över tio år

2025 04 29

EU förbereder en “omfattande översyn av EU:s regler för trafiksäkerheten”.

Alldeles för många äldre fordon är inblandade i olyckor, dödsfall och skador.

Det anser EU-kommissionen som nu går fram med en rad förslag för att förbättra säkerheten i trafiken inom hela unionen, därmed också Sverige.

– De nya reglerna kommer att ta hänsyn till den växande närvaron av elfordon och anpassa sig till ny teknik, framhåller kommissionen i ett uttalande.

Ska besiktigas varje år

Förändringarna bedöms kunna rädda drygt 7 000 liv och förhindra omkring 65 000 allvarliga skador.

Bland de nya reglerna finns bland annat ett krav om att alla personbilar över tio år ska besiktigas varje år.

Idag gäller var fjortonde månad för bilar äldre än fem år i Sverige.

– De föreslagna ändringarna återspeglar EU:s engagemang för säker och hållbar rörlighet samtidigt som fri rörlighet för människor och varor säkerställs, understryker EU.

LÄS MER: Ändrat krav i besiktningen – nytt för i år

Ska upptäcka fusk

EU föreslår också krav på bättre kontroller av bilens assistanssystem, att det ska bli lättare att besiktiga bilen utomlands om man för tillfället bor i ett annat EU-land samt hårdare kontroll av mätarställningen för att upptäcka fusk.

Det sistnämnda problemet handlar om att mätarställningen “rullas” tillbaka för att det ska framstå som att fordonet har kört mindre än vad som är fallet.

– För att bekämpa detta bedrägeri krävs uppdaterade regler, konstaterar EU.

Förslaget går ut på att registrera bilarnas mätarställning i en databas vid såväl besiktning som service eller reparation.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo – anställda kommer förlora jobbet

Transportstyrelsen ska granska

Redan i slutet av förra året talades det om att nya besiktningsregler i förhållande till bilens ålder var på gång. Det handlade då om att ta bort regeln som innebär att fordon äldre än 50 år i vissa fall kan befrias från besiktning.

Just den diskussionen har dock inget med EU:s nuvarande förslag att göra.

Transportstyrelsen har ännu inte tagit ställning till kommissionens utkast på nya regler.

Vi har inte hunnit titta på förslaget mer ingående ännu men om direktivet ändras är det naturligtvis tänkbart att även svensk reglering ska ändras, säger Anders Gunneriusson som är utredare på myndigheten till Vi Bilägare.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen