NYA UPPGIFTER: Detta blev konsekvenserna av rekordhettan

2023 04 20

Utsläppen från förra årets skogsbränder blev de största på 20 år.

Förra sommaren blev Europas varmaste. Det resulterade bland annat i omfattande skogsbränder, rapporterar SR. 

Förståelse av klimatförändringarnas dynamik i Europa är avgörande för att anpassa sig till och mildra den negativa inverkan dessa förändringar här på kontinenten, framhåller chefen för Copernicus Climate Change Service, Carlo Buontempo. 

Värmestress 

Forskare talar om att långvariga värmeböljor kan påverka människors hälsa negativt och orsaka värmestress. Höga temperaturer kan orsaka trötthet och de inre organen kan komma till skada. I värsta fall kan det leda till dödsfall. 

Förra året upplevde länder runt Medelhavet mer än 70 dagar med värmestress. 

Rekordstora bränder 

En stigande temperatur och en mindre mängd nederbörd kan leda till stor brandfara.

Förra året bröt flera rekordstora bränder ut. I Frankrike och Spanien resulterade det i de största koldioxidutsläppen på 20 år.  

– Om allt större områden skog brinner varje år så är det ju mycket koldioxid som finns potentiellt som kan frigöras, så det är ju oroväckande. Vi vill ju egentligen helst att koldioxiden ska bindas upp i skog och mark och biomassa, säger SMHIs professor i klimatologi, Erik Kjellström till SR. 

40 grader 

Under sommaren förra året uppmättes 1,4 grader över genomsnittstemperaturen och Europa drabbades av flera intensiva värmeböljor. Det var första gången i Storbritannien som temperaturen i juli uppmättes till 40 grader. 

Flera varningstecken 

Enligt EU:s klimattjänst Copernicus årsrapport så stiger temperaturen som fortast i Arktis. 

Vattnet i södra Europa är varmare än vad det brukar och i Medelhavet så har marin värmebölja identifierats. Något som inte funnits tidigare. 

– Det kan ju då det börja växa en massa otäckheter och bakterier och annat i varmare vatten. Så dricksvattenförsörjningen kan ju också möjligen påverkas, förklarar Erik Kjellström.

Foto: M. Palmer

Text: Redaktionen


1177 varnar alla som försöker logga in

2025 08 24

Vårdsajten 1177 tvingas varna alla som loggar in.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till det för många.

Av den anledningen tvingas nu vårdsajten 1177 gå ut med en varning.

Varningen dyker upp när användare försöker logga in – och där framgår att antalet bedrägeriförsök ökar och att man bör vara försiktig.

1177 varnar

Direkt vid inloggning dyker meddelandet upp.

“Varning för bedragare!”, lyder 1177s ord.

– Under sommaren ökar antalet bedrägeriförsök där bedragare försöker få dig att logga in med ditt BankID eller annan legitimation. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ, menas det.

“Avbryt då inloggningen”

Vårdsajtens meddelande fortsätter.

– Om du blivit uppringd och ombedd att logga in kan det vara ett försök till bedrägeri, avbryt då inloggningen. Tänk på att bara logga in via en sida du litar på, till exempel din vårdgivares. Om du är osäker, logga alltid in direkt från 1177.se.

Så kan det gå till

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade.

Sedan en tid tillbaka förekommer till exempel bedrägeriförsök där uppringaren säger sig ringa från en vårdcentral och vill att invånaren under samtalet identifierar sig med BankID för att boka om sin tid.

Detta har märkts i bland annat Halland.

Flera tips

Syftet med telefonbedrägerier är att lura personer på pengar, kapa konton eller stjäla personliga uppgifter.

1177 har några viktiga medskick till den som vill känna sig tryggare i sin förmåga att undvika att bli utsatt för bedrägeriförsök:

- Klicka aldrig på länkar som kommer via sms, om du inte känner igen eller är säker på vem som är avsändare.​

- Sms och e-post från 1177.se innehåller ingen länk. Får du sms från 1177 med länk är det ett bluff-sms. Klicka inte på länken.​

- Det är alltid säkrast att själv söka upp en webbsida och logga in där istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.

- Lägg på luren direkt om någon ringer och ber dig logga in med BankID under pågående samtal. 

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


SJ:s vd får sparken – så stor blir fallskärmen

2025 08 24

SJ:s vd tvingas gå.

På söndagskvällen kommer besked om att SJ:s vd får sparken.

Monica Lingegård, vd för den statliga tågoperatören, tvingas lämna sin post.

Hon kommer att fortsätta jobba fram till nästa år, och därefter kommer en fallskärm på flera miljoner för Lingegård, rapporterar Dagens industri.

Får sparken

Beskedet kommer på söndagskvällen och styrelseordförande Kenneth Bengtsson bekräftar saken.

– Vd-bytet sker på styrelsens initiativ, säger han till Di.

Lingegård avgår dock inte med omedelbar verkan, utan kommer att sitta kvar på sin post fram till första mars 2026.

Hon har varit vd för SJ sedan 2020.

Stor fallskärm

Efter att Lingegård avgått kommer hon att få en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.

– Eftersom detta är ett styrelsebeslut kommer det att utgå ett avgångsvederlag som utbetalas med 12 månadslöner från den 1 mars, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson.

Någon officiell anledning till beskedet har inte kommit.

Inte heller framgår någon information om vem nästa vd kommer att bli.

Det är SJ

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Bolaget grundades år 1856, är ett aktiebolag sedan 2001 och ägs till 100 procent av svenska staten.

Totalt har SJ omkring 6 800 anställda.

Egen och upphandlad

Koncernen SJ kör både egen och upphandlad trafik. 

Egen trafik är tågtrafik som SJ kör på affärsmässiga grunder och i första hand på längre sträckor. 

Upphandlad trafik är tågtrafik som helt eller delvis körs på uppdrag av en offentlig beställare.

– Den upphandlade trafiken kör vi helt eller delvis på uppdrag av en offentlig beställare, till exempel de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller andra regionala sammanslutningar som svarar för upphandlad trafik, förklarar SJ.

– Uppdrag från trafikmyndigheterna avser lokal och regional trafik. Även den statliga myndigheten Trafikverket upphandlar viss långväga trafik som annars inte skulle komma till stånd på kommersiella villkor.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen