UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet
I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.
Snart kan många bli av med jobbet.
Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.
Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.
Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.
Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.
Vill se hårdare tag
Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.
– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.
Det här gäller
I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.
De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.
Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:
- skriva under ett papper
- godkänna avtalet via e-post eller sms
- godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.
Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.
Kunden ska informeras om:
- vad det är för företag
- vilka varor eller tjänster som säljs
- telefonförsäljarens namn
- om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget
Rätt att ångra sig
Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.
Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:
- ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
- företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.
Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:
- medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
- har aggressiva eller påstridiga säljare
- skickar en vara utan att du beställt
- skickar en faktura utan att du beställt
- medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.
Källa: Konsumentverket
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet
Text: Redaktionen